Gå til forsiden
For deg som prøver å bli gravid
 | SnartMamma | NybaktMamma |
Forside arrow   Forskning arrow Kan kostholdet før en graviditet forebygge alvorlig svangerskapskvalme?
torsdag 17. mai 2012
Innhold:
Forside
 Nyheter:
  Forskning
  Andre nyheter
 Artikler:
  Eggløsning
  Gutt eller Jente?
  Ufrivillig barnløshet
  Adopsjon
  Diverse artikler
 Annet:
  Linker
  Søk
  Kontakt oss
Anbefalte Bøker:
Bli Gravid
  Gutt eller Jente?
Infertilitet
PCO / PCOS
Endometriose
Assistert Befruktning
  IVF
Miste Barn
Adopsjon
Møteplassen:
Forum Forside
 Diskusjoner:
Generell Diskusjon
Kropp og Helse
Alternativ behandling
Syklusen
Sex og Samliv
Tester
Generelle tips
Ufrivillig barnløshet
Vi som har mistet
Rettigheter
Vanskelige spørsmål
SnartPappa
 Klubber:
Ferskingene
De etablerte
Sliterne
Testeklubbene
Tempeklubben
PCO / PCOS
Endometriose
Lutealfasedefekt
Habituell abort
Nedsatt sædkvalitet
Kroniske sykdommer
Pergotime
Inseminasjon
IVF / ICSI
Andre klubber
 Treff:
Østlandet
Sørlandet
Vestlandet
Midt-Norge
Nord-Norge
Utlandet
Nytt fra SnartMamma
Nytt fra NybaktMamma
Kan kostholdet før en graviditet forebygge alvorlig svangerskapskvalme? Skriv ut E-post
Skrevet av Folkehelseinsituttet   
tirsdag 24. mai 2011
Kostholdet før man blir gravid ser ut til å ha betydning for hvorvidt den gravide blir plaget av alvorlig kvalme, viser en ny undersøkelse fra Folkehelseinstituttet
Kostholdet før man blir gravid ser ut til å ha betydning for hvorvidt den gravide blir plaget av alvorlig kvalme, viser en ny undersøkelse fra Folkehelseinstituttet. Gravide som fikk i seg mye sjømat og alliumgrønnsaker (løk, purre og hvitløk), samt moderat med vann før graviditeten hadde mindre risiko for å utvikle alvorlig svangerskapskvalme sammenlignet med kvinner som ikke hadde dette kostholdet.

I den norske mor og barn undersøkelsen (MoBa) har nærmere 8000 gravide kvinner besvart et kostholdsspørreskjema i første del av svangerskapet om hva de hadde spist året før de ble gravide. Av disse kvinnene rapporterte nesten 100 at de i løpet av svangerskapet hadde vært innlagt på sykehus på grunn av sin alvorlige svangeskapskvalme (hyperemesis gravidarum). De sykehusinnlagte kvinnene hadde hatt et lavere inntak av sjømat, alliumgrønnsaker (purre, løk og lignende) og vann, sammenlignet med kvinner som ikke hadde alvorlig svangerskapskvalme.

 

Mer sjømat, grønnsaker og vann

– Vi fant at et høyt inntak av fisk og annen sjømat så ut å beskytte mot utviklingen av den alvorlige svangeskapskvalmen. Det samme gjorde inntak av grønnsaker fra løkfamilien og inntak av moderate mengder med vann, sier Margaretha Haugen ved Folkehelseinstituttet.

To til tre fiskemiddager per uke regnes som et høyt inntak av sjømat.

Å utvikle alvorlig svangerskapskvalme kan ha store konsekvenser for både mor og barn. Denne studien viser at man kanskje kan forebygge utviklingen, men det trenges flere studier, både epidemiologiske og kliniske, før man kan gå ut med anbefalinger.

Haugens artikkel ble nylig publisert i British Journal of Nutrition.

Bakgrunnen for undersøkelsen var at noen tidligere studier har vist at kvinner som utviklet den alvorlige formen for svangeskapskvalme hadde et høyere inntak av fett og da spesielt mettet fett. Andre studier har vist at de med alvorlig svangerskapskvalme hadde lavere antioksidantstatus, som igjen kunne tyde på et lavt inntak av grønnsaker og frukt.

 

Kilde: British Journal of Nutrition: "Diet before pregnancy and the risk of hyperemesis gravidarum" av 
Margaretha Haugen, Åse Vikanes, Anne Lise Brantsæter, Helle Margrete Meltzer, Andrej M. Grjibovski og Per Magnus

 

 
Les også:
Nytt fra Møteplassen:
Populært nå: