Vis full versjon : Tvilling!!!
Emma Johanne
21-02-2004, 23:30
Hei.
Jeg og samboeren min har en diskusjon på gang her.. Han er toegget tvilling og mener det ikke er mulig at vi kan få tvillinger. Mens jeg mener det er mulig.
Hvertfall det jeg lærte på skolen (!) var at når et tvillingpar ble til så var det bare at 2 sædceller kom inn i egget samtidig...Skulle ikke det være fullt mulig på med selv om han er tvilling???
Det kan være mange ulike årsaker til at det blir født tvillinger, både eneggede og toeggede... Man regner med at det er litt større sjanse for å få tvillinger dersom det er mye tvillingfødsler i familien, men teoretisk sett kan alle få tvillinger.
Hva mener han skulle være årsaken til at dere ikke kan få tvillinger? Syns det høres ut som om han tar helt feil... :)
Hei!
Teoretisk kan jo alle få tvillinger, da, både eneggede og toeggede. Visse faktorer kan visst øke sjansene, de jeg vet om er høy(ere) alder, og kanskje arvelighet. I tillegg til enkelte som går på spesielle medisiner for å få eggløsning (tror jeg), samt de som får satt inn flere egg ved IVF.
Eneggde tvillinger oppstår når det ene befruktede egget (eggcellen + en sædcelle) deler seg, deretter vil hver av de to delene oppføre seg som et "eget befruktet egg" og bli til hvert sitt foster. Toeggede tvillinger oppstår når 2 egg slippes fra eggstokken(e) samtidig, og blir befruktet med hver sin sædcelle.
Emma Johanne
21-02-2004, 23:56
Flere som er våkne altså?? Jeg har omgangssyke som ser ut til og ha gitt seg nå heldigvis...Et mareritt..
Jo tilbake til saken..han har ingen begrunnelse... det er det som gjør at jeg må le litt..han har bare hørt det.... Jeg syns jeg har hørt at det nesten er lettere å få tvillinger når det er tvillinger i familien jeg
Prøvekanin
21-02-2004, 23:58
Hei!
Toeggete tvillinger blir til ved at kvinnen slipper to egg samtidig som blir befruktet hver for seg, mens eveggede blir til når ett befruktet egg deler seg og blir til to identiske fostre. Så jeg vil tro at hvorvidt man får toeggede er avhengig av kvinnens gener eventuelt, og har således ikke noe med at faren har toeggede tvillinger i familien, men hvordan det er med eneggede vet jeg ikke. Men alle har jo mulighet for å få både en- og toeggede tvillinger.
Bare litt spekulasjoner fra min side...
Lykke til uansett :baby: eller :baby: :baby: !
(her var visst I-Pia litt raskere på avtrekkeren, gitt!)
Hei.
Jeg og samboeren min har en diskusjon på gang her.. Han er toegget tvilling og mener det ikke er mulig at vi kan få tvillinger. Mens jeg mener det er mulig.
Hvertfall det jeg lærte på skolen (!) var at når et tvillingpar ble til så var det bare at 2 sædceller kom inn i egget samtidig...Skulle ikke det være fullt mulig på med selv om han er tvilling???
Ett egg kan ikke bli befruktet av flere sædceller. Hvis dette skulle
skje, blir egget defekt og ikke til noe barn. Et enegget tvillingpar blir til
fordi eggcellen (av ukjent grunn) deler seg rett etter befruktning og blir
til to. Et toegget tvillingpar er to forskjellige egg som begge blir befruktet.
Moren slipper altså flere egg som blir befruktet.
Jeg har nylig lest om arvelighet og funnet ut følgende.
Det å få toeggede tvillinger kan være arvelig, men da først og fremst
på morens side fordi det har med morens evne til å slippe flere enn et egg.
"Evnen" til å slippe flere egg i samme syklus er altså arvelig.
Min konklusjon for dere må derfor bli:
Såfremt ikke DU har toeggede tvillinger i din familie (eller du går på pergo),
så har dere ikke noen større sannsynlighet for å få tvillinger enn alle andre.
Ok.....en del som var raskere enn meg her.....;)
Litt statistikk (utenom medisiner og IVF):
Sjansen for å få toeggete tvillinger øker når mor:
• Har tvillinger i familien, særlig i rett linje.
• Har født toeggete tvillinger en gang før.
• Er over 35 år og har fått flere barn tidligere.
• Er høyere og tyngre enn gjennomsnittet av kvinner.
Klem fra Elise som har skjekket det meste etter å ha testet positivt så
innmari tidlig.........tror nå fremdeles det bare er en, da....;)
Emma Johanne
22-02-2004, 00:02
Det var hvertfall mer enn jeg husket fra skolen..hehe..men jeg ser jo at det har vært innom det distre' hodet mitt en gang før det forsvant ut igjen...
Jeg må si jeg syns det er rart at det ikke fødes mer tvillinger her i verden.
Bare tilfeldigheter som skal til.
Tusen takk for svar:)
Emma Johanne
22-02-2004, 00:10
Skulle nesten tru at alle satt og ventet på en ny diskusjon her...så raske svar.
Jeg ble hvertfall mye klokere. Jeg har like stor sjangse som alle andre til å få tvillinger for det er ingen tvillinger i min familie, jeg er ikke over 35 år, jeg har ikke fødet før og går ikke på noe kur...
Sambo mener det er umulig at vi får tvillinger, men det er det altså ikke..
Haha..jeg har rett :yiiha:
Haha..jeg har rett :yiiha:
Det er det ingen tvil om. Pass på å fortelle ham det. flere ganger.... enda en...
sånn ja...
Emma Johanne
22-02-2004, 00:18
Hehe...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.