PDA

Vis full versjon : Bestemme kjønn

Uregistrert
05-03-2004, 00:05
Jeg vet at dette ikke er lov i Norge,
men er det noen som vet om dette er lovlig i andre land?

Vi har en jente fra før, og ønsker oss så veldig en gutt......

Hjolto
05-03-2004, 00:10
Forstår jeg deg rett? Du ønsker et kjønn så sterkt at du vil gjøre hva som helst for å få det?
Ble bare litt satt ut jeg...

Men mitt svar på spørsmålet: jeg vet ikke:)

Uregistrert
05-03-2004, 00:13
Jeg er ikke villig til å eksprimentere så det går på helsen løs for meg og barnet, men om det er mulig vil vi gjerne ha en sønn.

Leophee
05-03-2004, 00:21
Hvordan tenker du at man skal kunne bestemme kjønn? Gjennom assistert befruktning eller gjennom kjønnsbestemmelse tidlig i svangerskapet med abort som "løsning" dersom barnet er "feil" kjønn? Bare lurer, for jeg har aldri fått med meg hvordan man eventuelt gjør dette...

Unnskyld at jeg sier det, men jeg håper inderlig det ikke er lov noe sted i verden! Det får være måte på utvelgelses-samfunn! Men, forresten...jeg vet at det i alle fall har vært diskutert i forbindelse med familier som har enkelte sykdommer eller "syke" gener som kun kan overføres til det ene kjønnet.

Uansett, jeg håper du får barnet du ønsker deg, og at du vil trives med det uansett kjønn! Lykke til!

Uregistrert
05-03-2004, 00:26
Assistert befrukting, selvsagt.

Om barnet er i magen skal det være der.

Hadde ikke klart og velge bort ett barn i magen, for meg er det ett barn selv om det bare er en liten celleklump i begynnelsen. Abort på grunnlag av "feil" kjønn er jeg ikke for i det hele tatt.

Jeg mener jeg har hørt at dette er lov i Sverige?

Leophee
05-03-2004, 00:34
Det var da godt å høre! :nikker: ...at abort ikke var noe alternativ altså.

Med all mulig respekt for andres personlige meninger og ønsker, jeg mener fortsatt at utvelgelsen i samfunnet går over stokk og stein, og da tenker jeg på mange ting, ikke bare utvelgelse av kjønn. Men som sagt, jeg har all respekt for at andre tenker anderledes, og dømmer ingen.

Jumpy
05-03-2004, 08:41
Assistert befrukting, selvsagt.

Om barnet er i magen skal det være der.

Hadde ikke klart og velge bort ett barn i magen, for meg er det ett barn selv om det bare er en liten celleklump i begynnelsen. Abort på grunnlag av "feil" kjønn er jeg ikke for i det hele tatt.

Jeg mener jeg har hørt at dette er lov i Sverige?

Jeg tror også dette er lov i Sverige. Men jeg er temmelig usikker på om man kan få utført kjønnstesting på embryoer før innsetting, såfremt man ikke har en vanvittig bra grunn. Som feks. at man er bærere av alvorlige sykdommer som bare kan ramme et bestemt kjønn etc.

Elise
05-03-2004, 08:42
jeg tror ikke det er lovlig noe sted. det er jo et problem at jentebabyer er mindre velkomne blant mennesker fra enkelte kulturer, og hadde det vært lov å selektere kjønn - da ville veldig mange gjort det og vi ville fått kunstig mange gutter. Er ganske sikker på at det IKKE er lov i sverige. mener jeg har lest at de ikke alltid ooppgir kjønn på ul fordi enkelte prøver å abortere (joa, strikkepinner og "kloke koner" brukes fortsatt) hvis det er jente.

jeg skjønner at du gjerne vil ha en av hver på en måte - det finnes mange kjerringråd for å få det til - det holder kanskje å prøve sånt? samtidig er det farlig å ønske ett kjønn for sterkt, for de VET ikke hva du får hvis du bruker naturmetoden- og det hadde vel vært for ille om du føder et perfekt, velskapt barn (av "feil" kjønn) - og blir SKUFFET?

Jumpy
05-03-2004, 09:48
Er ganske sikker på at det IKKE er lov i sverige. mener jeg har lest at de ikke alltid ooppgir kjønn på ul fordi enkelte prøver å abortere (joa, strikkepinner og "kloke koner" brukes fortsatt) hvis det er jente.

Jeg er fortsatt ganske sikker på at jeg har lest om et norsk par som fikk utført dette i Sverige. Ikke under argumentasjonen "jeg vil ha en gutt", men fordi de var bærere av en sjelden sykdom, hvor barna døde i ung alder. De hadde to gutter som var rammet, og det var 50% sjanse for guttebarn å bli rammet av sykdommen, mens jenter kunne ikke få den (kun bli bærere). Derfor fikk de utført IVF i Sverige, med selektiv insetting av "jenteembryoer". Jeg er ganske sikker på dette, husker nesten navnet på artikkelen; som het "dersom norske myndigheter skulle bestemme ville ikke Maja blitt født" eller noe i den duren.

Elise
05-03-2004, 09:52
Jeg er fortsatt ganske sikker på at jeg har lest om et norsk par som fikk utført dette i Sverige. Ikke under argumentasjonen "jeg vil ha en gutt", men fordi de var bærere av en sjelden sykdom, hvor barna døde i ung alder. De hadde to gutter som var rammet, og det var 50% sjanse for guttebarn å bli rammet av sykdommen, mens jenter kunne ikke få den (kun bli bærere). Derfor fikk de utført IVF i Sverige, med selektiv insetting av "jenteembryoer". Jeg er ganske sikker på dette, husker nesten navnet på artikkelen; som het "dersom norske myndigheter skulle bestemme ville ikke Maja blitt født" eller noe i den duren.

det kan godt hende du har rett der, jumpy. men i dette tilfellet dreier det seg ikke om seleksjon på bakgrunn av sykdom - kun et ønske om å bestemme kjønn, hvis ikke jeg har misforstått? og det tror jeg ikke man får lov til.

Elinsen
05-03-2004, 09:57
Man får IKKE velge kjønn på barnet hvis det ikke er sterke medisinske grunner til det!!! Det er ikke et eneste land i verden du kan komme til å si at du vil ha assistert befruktning bare fordi du vil ha en gutt!! That's life..
Men det finnes noen kjerringråd da..

* Hvis man har :humpe: akkurat på eggløsningsdagen, er sannsynligheten for en gutt stor da gutte sædcellene er raskere enn jentene ( men da må du ta en stor sjanse bare med å ha :humpe: på EL dagen).
* jo dypere inn i deg han får utløsning, jo større sjans for gutt. Bakfra for eksempel..( fordi guttene er raskere)

vilje
05-03-2004, 11:02
HER (http://www.snartgravid.com/html/artiklerkjonn.asp) står det noen råd for å påvirke kjønnsbestemmelsen.

Ellers vil jeg si at det er veldig hyggelig for små jenter å ha søstre også da.

Uregistrert
05-03-2004, 11:03
Man kan få dette gjort i Belgia, tror jeg det var (eller et av landene rundt omkring der). Jeg leste en reportasje om det i Dagbladet eller VG for en stund siden. Det var ei som hadde 4-5 gutter (eller noe i det antallet) og ønsket seg så ei jente. Resultatet var at hun fikk jentetvillinger, for de setter jo gjerne inn flere egg enn et, siden det ikke er så stor sjanse for at eggene skal klare seg. Og samtidig hadde de tatt med en reporasje om ei som hadde 6 gutter og ikke ville ha gjort som den andre mammaen hadde gjort.

I Skandinavia tror jeg man bare kan få det gjort i sjeldne tilfeller, om det er en alvorlig/dødelig kjønnsbetinget og arvelig sykdom.

Lykke til!

Leophee
05-03-2004, 15:23
Skumleste en artikkel i Dagbladet i går. Den handlet om en gutt som har en sjelden, arvelig og livstruende blodsykdom. Foreldrene ønsker selvsagt å redde gutten sin, og vil derfor føde et friskt barn som kan donere stamceller til broren sin. For å garantere at det nye barnet er friskt, må man ta i bruk preimplantasjonsdiagnostikk, noe som i følge bioteknologiloven ikke er tillatt i Norge. Enkelte politikere begynner derfor å revurdere sitt syn på denne loven.

I papirutgaven sto det en notis om at Sverige ikke har noen spesifikk lovgivning om dette, og at det er utprøvd, men i svært liten grad. I Danmark er det visst litt mer vanlig. I nettutgaven av artikkelen (http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/03/05/392581.html) står det ingenting om dette.Her (http://www.dagbladet.no/dinside/2003/01/02/357585.html) står en annen artikkel fra Dagbaldet som forteller om en professor i Belgia som tilbyr par å velge kjønnet på sitt kommende barn gjennom assistert befruktning. Teknikken kommer visstnok fra det amerikanske jordbruksdepartementet, der man en tid ønsket at flere hunndyr skulle bli født innenfor visse arter, og senere ble teknikken videreutviklet, slik at den kan brukes på mennesker. Artikkelen sier også noe om at man ikke fullt ut kjenner faren for misdannelser osv. som følge av denne teknikken.

Steike, verden er splitter pine gal!

Uregistrert
05-03-2004, 16:00

Ble veldig "satt ut" av dette spørsmålet....................
Håper virkelig det ikke er lovlig noe sted!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Syntes faktisk også det er ganske spesielt å stille et slikt spørsmål i et forum hvor folk prøver, sliter eller kanskje ikke kan få barn. Og dere vil "modellere" deres eget barn? Det neste blir vel å velge en med blå øyne fordi dere allerede har en med brune.......................

Babe
05-03-2004, 17:07
Var det ikke ett program for en tid tilbake om en klinikk i Amman, Jordan som gjorde dette.............:undrer:

Det er jo veldig på kanten, så skandinaviske land kommer neppe til å godta slikt, hverken i nærmeste fremtid eller fjernere........ Men som sagt; i Jordan er det visst en klinikk hvor en lege driver med slik kjønnsutvelgelse.

Natalie23
05-03-2004, 17:56
Hei
Mener å ha lest et sted at det er større sjanse for å få en :stores: om mannen drikker mye :beer:
Noe med X- og Y-kromosomene.
Er glad jeg bare jeg blir gravid (tvillinger er tingen, en av hver)

Mikke
05-03-2004, 17:58
Var det ikke ett program for en tid tilbake om en klinikk i Amman, Jordan som gjorde dette.............:undrer:
Stemmer det Babe, det ble tatt opp i Schrødingers Katt. Det var en lege fra St. Olavs som gjorde en studie på homonregulering som var utgangspunktet.

Vilaela
05-03-2004, 20:46
Hmmmm.....jeg syns det er utrolig at folk ikke reagerer sterkere på dette jeg.

Sorry, men hva er det neste du vil velge. Skal barnet ha mørkt eller blondt hår? Være kort eller lang? osv osv
Jeg synes det er horribelt at det er land som tillater slikt (dersom det ikke er medisinske grunner, da, som nevnt over)!!!!!!
HVis man ikke kan ta imot et nytt barn slik det er, så ville jeg vurdert om det var riktig å sette flere til verden.

Babe
05-03-2004, 20:51
Er helt enig med deg, jeg Elisek......men gidder ikke dra igang en større debatt om det nå...

Leophee
05-03-2004, 21:27
Jeg har også sittet og hoppet litt. Selv det å føde et barn som man kun vil ha dersom det er friskt, og i den hensikt å skaffe stamceller til et annet, sykt barn, synes jeg er i en etisk gråsone. Men...tenkte jeg skulle spare mine medsøstre for en hel side med mine meninger denne gangen. Tar det egentlig som en selvfølge at det ikke hersker noen stor uenighet her inne om at slik selektering er noe vi ikke vil ha, i alle fall ikke basert kun på ønsket om et barn av det ene eller det andre kjønnet...

Aina
05-03-2004, 22:21
Jeg signerer Eliseks innlegg om at dette var veldig spesielt... men når det er sagt, så gidder jeg snart ikke delta i flere voldsomme diskusjoner.

Til slutt mener jeg at jeg har hørt at det i USA finnes klinikker som skiller guttesædcellene fra jentesædcellene, og da inseminerer bare de "rette" cellene.....men tror det kostet flesk hvis jeg husker riktig, så da spørs det hvor viktig dette er da....
for meg er det helt horribelt å i det hele tatt tenke sånn....

Elsie
05-03-2004, 22:42
*Akk og akk...*
Personlig mener jeg man skal være svært takknemlig for det barnet man får. Slik jeg ser det bør man ønske seg et barn og ikke et kjønn, men det er nå min mening da.
Dersom det er så viktig for deg å få et bestemt kjønn, så kan du jo titte her:

http://www.genselect.com/

Men, la meg råde deg til å tenke deg veldig nøye rundt før du i det hele tatt prøver å bli gravid igjen med den innstillingen du har. Får dere ikke kjønnet dere ønsker dere, så bør dere vite 100% sikkert med der selv at "feil kjønn" vil bli like så høyt elsket.

Pepperkake
06-03-2004, 02:39
Opprinnelig melding av Elisek:
Hmmmm.....jeg syns det er utrolig at folk ikke reagerer sterkere på dette jeg.

Sorry, men hva er det neste du vil velge. Skal barnet ha mørkt eller blondt hår? Være kort eller lang? osv osv
Jeg synes det er horribelt at det er land som tillater slikt (dersom det ikke er medisinske grunner, da, som nevnt over)!!!!!!
HVis man ikke kan ta imot et nytt barn slik det er, så ville jeg vurdert om det var riktig å sette flere til verden.
Kunne ikke vært mer enig Elisek! Kjenner jeg blir utrolig provosert.. Dette er vel ikke akkurat rette stedet å poste et sånn innlegg? Skjell meg gjerne ut for at jeg sier dèt..

Finni
06-03-2004, 14:12

En bekjent har fått dette gjort i Sverige, men da av medisinske grunner. Hun kan ikke føde levedyktige gutter.

Ellers så må jeg si at dersom det ikke ligger medisinske årsaker bak, får jeg en flau smak i munnen av at noen er villige til å gå til veldig drastiske skritt får å få et " bestemt" kjønn. Som Elisek sier:"hva blir det neste??"

Synes vi skal være overtakknemmelige om vi får barn i det hele tatt jeg.
Jeg er ihvertfall veldig tkknemmelig for mine to jenter, og ser ikke på dem som "selvsagte"

Uregistrert
08-03-2004, 12:27
og det hadde vel vært for ille om du føder et perfekt, velskapt barn (av "feil" kjønn) - og blir SKUFFET?
Nei, jeg hadde ikke blitt skuffet.

Uregistrert
08-03-2004, 12:31
kun et ønske om å bestemme kjønn.
jepp, ikke sykdom kun ett ønske!

Uregistrert
08-03-2004, 12:33
* Hvis man har :humpe: akkurat på eggløsningsdagen, er sannsynligheten for en gutt stor da gutte sædcellene er raskere enn jentene ( men da må du ta en stor sjanse bare med å ha :humpe: på EL dagen).
* jo dypere inn i deg han får utløsning, jo større sjans for gutt. Bakfra for eksempel..( fordi guttene er raskere)

Hehe, disse ble testet og utprøvd. Men vi har verdens nydeligste jente som ble unnfanget på EL-dagen selv om jeg ble :humpe: bakfra! *tihi*

hegemu
08-03-2004, 12:36
Hei
Mener å ha lest et sted at det er større sjanse for å få en :stores: om mannen drikker mye :beer:
Noe med X- og Y-kromosomene.
Er glad jeg bare jeg blir gravid (tvillinger er tingen, en av hver)

Oisann! Da kan jo jeg begynne å kjøpe små rosa kjoler.. :blunke: (skulle jeg bli så heldig)

Uregistrert
08-03-2004, 12:40
[QUOTE=Uregistrert]Syntes faktisk også det er ganske spesielt å stille et slikt spørsmål i et forum hvor folk prøver, sliter eller kanskje ikke kan få barn.QUOTE]

Kanskje fordi jeg anser kompetansen her inne til å være vesentlig mye høyere enn hos leger o.l. Om det er noen som kan "alt" om befruktning, er det vel her?