Vis full versjon : Fødsel ved fullmåne?
Er det slik at man har større sjanse til å føde ved fullmåne? Det hadde vært morsomt å se om det fins noen tendens blant dere som har født før.
Hvis dere ikke er sikre, kan dere sjekke her (http://www.ameritech.net/users/paulcarlisle/MoonCalendar.html). (Beklager, jeg fant ingen oversikt på norsk.)
Mistral (som håper å være gravid med termin 8. mai 2004 – det er fullmåne 4. mai…)
Har født 2 barn, og ingen av dem kom under fullmånen. Yngste jenta kom noen dager før fullmåne og eldste kom ved halvmåne.
Ingen fler som syns dette er interessant? :(
Har født en jente og hun ble ikke født ved fullmåne, hun kom først noen dager etter.
Moder'n påsto hardnakket at tulla kom til å komme ved fullmånen, og når hun ikke gjorde det - påsto hun at "virkningen" av fullmånen var flere dager før og etter. :gal: Du snakker om å få helgardert seg eller hur. :bonk:
Neidu, uavhengig av hva min mor tror - så har jeg forlengst fastslått at dette bare er gammel overtro.
Ingen av mina är född vid fullmåne, en vid halvmåne och en vid nymåne.
Jag har aldrig hört om det här förr... ska fullmånebarn vara mer vanligt alltså, varför?
Hei Mistral!
Dette har jeg jo lest om - så nå kan du tro jeg var spent når jeg testet ut månefasene når mine 3 barn ble født. ;) - Neida alle 3 ble faktisk føst dagen etter at månen snudde og ble ørlite større igjen. Da kan man begynne å filosofere - er det noe med meg som gjorde at ungene kom på akkurat samme månefase :???: Tja, det er ikke godt å si...
Ingen av mina är född vid fullmåne, en vid halvmåne och en vid nymåne.
Jag har aldrig hört om det här förr... ska fullmånebarn vara mer vanligt alltså, varför?
Det heter seg at fødestuene fylles opp ved fullmåne, ja. På grunn av månens innflytelse på den mystiske kvinnekroppen...
Vel, ut fra resultatene av undersøkelsen så langt ser det ikke ut til at sammenhengen er veldig klar! Det er kanskje som med menstruasjonen, den skal jo også etter sigende henge sammen med månefasene, men det er vel flere som IKKE har regelmessig 28 dagers syklus enn som har det!
Kanskje det ikke er noe mer i denne teorien enn i troen på varulver...
Hei Mistral!
Dette har jeg jo lest om - så nå kan du tro jeg var spent når jeg testet ut månefasene når mine 3 barn ble født. ;) - Neida alle 3 ble faktisk føst dagen etter at månen snudde og ble ørlite større igjen. Da kan man begynne å filosofere - er det noe med meg som gjorde at ungene kom på akkurat samme månefase :???: Tja, det er ikke godt å si...
Det var jo spesielt! Ikke godt å si hva det kan skyldes, men du kan jo bruke det til å fastsette din egen termindato for nr. 4... ;)
Jeg passer aldri inn i slike spennende ting.
Jeg passer ikke til stjernetegnet mitt ,ikke til denne der kinesiske gutt/jente kalenderen, ikke "ring i hårstrå" testen - og ikke denne full måne greia.
Litt kjedelig :sover:
Hos meg satte riene igang ved fullmåne - jeg gikk faktisk ute og "månet" meg bevisst, -og enkelte steder er det høyere beredskap på fødestuene i følge "sikre" kilder....
Når det gjelder månens påvirkning på fødsel og menstruasjon, tror jeg prinsipielt at gammel overtro bunner i erfaringer som mennesker engang har gjort. Samfunnet endrer seg derimot ganske kraftig og hva som påvirker oss når vi bor under stjernene kontra i store byer uten utsyn eller naturfølelse har kanskje endret seg?
Selverfart: 5 jenter som bor sammen justeres syklusmessig etter hverandre og har mensen samtidig etterhvert. 4 jenter som bodde sammen på en gård på fjellet i et år fikk i tillegg justert syklus etter månefasene. Det var i 1989 - og rart nok for meg.
Det er mer mellom himmel og jord - og jeg tør ikke "bestemme" om det ene eller andre er en sannhet. -Men månen påvirker flo og fjære - så hvorfor ikke?
Epp
Om ikke fullmånen har utløst noe fødeskred i Septemberklubben på SM, har den iallfall fratatt meg min gode nattesøvn i tre netter på rad nå! Blir helt hyper, det er umulig å ligge i samme stilling i mer enn 30 sekunder, og hjernen spinner i høygir. Veldig slitsomt... Noen som har det likedan?
Jeg har to barn, ingen av de er født ved fullmåne.
Jeg har hørt om det, og det var fullmåne rundt min termin sist. Men dagen kom og dagen gikk uten at det skjedde noe. Ikke var det noen i terminklubben som fødte den dagen heller... merkelig, eller...?
Jeg har ett barn, og han er ikke født ved fullmåne -faktisk ikke måne i hele tatt følge kalenderen her!
Kjenner ei som født nå i uka da det var fullmåne:)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.