PDA

Vis full versjon : Sannsynlighet for tvillinger...?

Lumiere
12-05-2004, 12:52
Jeg har et spørsmål som egentlig ikke er utenfor tema, men som jeg ikke fant noe annet passende forum å plassere i.

Jeg blir aktiv prøver til sommeren, og tenker naturligvis MYE på tiden vi snart går i møte.

Jeg er tante til 4 jenter i alderen 5-21 år på min families side, og naturligvis "forventer alle" at guttene skal komme med meg. En annen ting de til stadighet nevner er at med meg vil også tvillingene dukke opp igjen...

Det finnes en del tvillinger i besteforeldregenerasjonen min nemlig, og jeg har så langt bare en 3-menning som har fått tvillinger.

Mine tvillinggener fordeler seg slik:

1) Mormor - hadde to søsken som var tvillinger, men var ikke tvilling selv.
2) Morfar - hadde også to søsken som var tvillinger, men var ikke tvilling selv.
3) Farfar - var tvilling selv (hadde tvillingsøster).

Ingen av disse tvillingene var eneggede.

Noen som har formeninger om hvorvidt jeg er arvelig disponert for tvillingfødsler?

Pernille
12-05-2004, 12:55
:flytter tråden til Generell diskusjon - forumet for alle tema som har med prøving å gjøre, men ikke har eget underforum: ;)

Grete
12-05-2004, 12:58
Vil tro at du er ganske bra disponert for å få tvillinger.

Evnen til å slippe to egg går i arv fra mor til datter, eller via sønn til datter igjen, så du er jo dobbelt opp.

Din mormor har gitt denne evnen videre til din mor, som har gitt den til deg, og din morfar har gitt denne evnen til din mor, som har gitt den til deg. Og din farfar har gitt denne evnen til deg via din far.

Så sansynligheten er vel ganske stor vil jeg tro.

Det er kun toeggede tvillinger som er arvelig.

Lumiere
12-05-2004, 13:01
Takk for oppklarende svar Grete!

Da kan det være at det faktisk blir :baby: OG :baby: i magen i løpet av høsten en gang da!!

Hmmm... spørs vel om sambo blir litt svett når jeg forteller om sannsynligheten ja :skratte:

Grete
12-05-2004, 13:03
Selv om sansynligheten er der, så er det jo ingen garanti.

Lykke til, til høsten :lykke:

Pernille
12-05-2004, 13:05
Evnen til å slippe to egg går i arv fra mor til datter, eller via sønn til datter igjen(...) Din mormor har gitt denne evnen videre til din mor, som har gitt den til deg, og din morfar har gitt denne evnen til din mor, som har gitt den til deg.(...)
Men mormoren og morfaren var da ikke tvillinger selv. De hadde bare søsken som hadde tvillinger. Har de da dette genet likevel? :undrer:

Grete
12-05-2004, 13:08
Så lenge moren dems har fått tvillinger, så har de med seg evnen i genene sine.

Det trenger ikke slå ut en grenerasjon, men hopper ofte til neste.

Menn kan ikke arve evnen, (siden de ikke "legger" egg) men de kan overføre det til sine barn.

LadyBee
12-05-2004, 13:13
:yiiha: for :baby: :baby: (finnes det virkelig ikke noen tvillingsmiley?)

Om vi kunne lagt sammen sannsynlighetstallene ville du jo hatt større sjans for to enn for en!

Lumiere
12-05-2004, 13:15
Men mormoren og morfaren var da ikke tvillinger selv. De hadde bare søsken som hadde tvillinger. Har de da dette genet likevel? :undrer:

Det var akkurat dette jeg var usikker på selv også...
Men genet kommer jo opprinnelig fra mine oldemødre, så da har alle deres barn, dvs. min mormor/morfar/farfar arvet genet vil jeg tro? Og det sies at tvillinggener gjerne slår ut i annenhver generasjon...

Det direkte tvillinggenet jeg har fra min farfar vil gjenspeile seg i at idet jeg ble befruktet (for 28 år siden) disponerte min far mine eggstokker til å slippe flere egg under EL? Har jeg forstått det riktig da?

Elise
12-05-2004, 13:16
Men mormoren og morfaren var da ikke tvillinger selv. De hadde bare søsken som hadde tvillinger. Har de da dette genet likevel? :undrer:Jeg tror det er slik:
Foreldrene til mormor og morfar må ha hatt et gen som disponerer for tvillinger. Om dette genet ble overført til mormor og morfar, er umulig å si. Det at de ikke selv fikk tvillinger, betyr enten at de ikke hadde genet, eller at de hadde det - men at genet ikke kom til uttrykk. Det være disponert for å få tvillinger behøver jo ikke bety at man FÅR tvillinger, men at man muligheten er til stede.

Dersom mormor og morfar hadde fått svært mange barn, kan det jo hende noen av dem ville blitt tvillinger. Det kan også hende at mormor faktisk ble gravid med tvillinger, men at den ene spiren ikke klarte seg.

Her er det en kalkulator der du kan regne ut sjansen for å få tvillinger:
http://www.tvillinglista.com/

Hilsen en som ønsker seg tvillinger...

Elise
12-05-2004, 13:18
Så lenge moren dems har fått tvillinger, så har de med seg evnen i genene sine.

Det trenger ikke slå ut en grenerasjon, men hopper ofte til neste.

Menn kan ikke arve evnen, (siden de ikke "legger" egg) men de kan overføre det til sine barn.
Er dette genet dominant?

Lumiere
12-05-2004, 13:35
Dersom antall søsken kan ha noe å si, kan jeg supplere med følgende info, samt korrigere meg selv litt (ringte nemlig min mor for å få nøyaktige opplysninger):

1) Mormor - én av 8 søsken. 1 tvillling-søskenpar, 5 "enkle" søsken.

2) Morfar - Det var her jeg rotet litt tidligere; han hadde 3 søsken, der tvillingene faktisk kom igjen i neste generasjon, dvs. at min morfar var onkel til et toegget tvillingpar.

3) Farfar - én av 8 søsken. Hadde toegget tvillingsøster, samt 6 "enkle" søsken.

Grete
12-05-2004, 13:48
det trenger ikke være dominant. Noen slår det ut hos, andre ikke, men jeg har forstått det slik at det ligger latent hos de som arver det.

Det var svigerinna mi som sjekket dette da hun ble gravid med tvillinger. Hennes mor har ikke fått tvillinger, men det finnes lenger ute i slekta. Både svigerinna mi og søstera hennes har arvet dette genet.

Det er jo som Elise sier, at det er jo ikke sikkert begge eggene blir befruktet, eller at begge fester seg. Det er ikke sikkert det slippes to egg hver gang heller.

Så lenge oldemødrene til Lumier fikk toeggende tvillinger så har lumiers mormor arve egenskapen fra sin mor, og morfar har genet fra sin mor, disse har igjen gitt dette til lumiers mor som arvet både fra sin mormor og morfar, og lumiere har arvet dette fra sin mor igjen.

Håper dette hjalp litt.

Lumiere
12-05-2004, 13:51
Da har jeg fått vite det jeg trenger å vite om tvillinger i denne omgang :nikker:

Tusen takk for svar alle sammen!
Så får vi se om det blir :baby: eller :baby: :baby: i magen når den tid kommer :nikker: