Vis full versjon : Flerlinger:)
babaloono
14-07-2004, 23:19
Hva heter det hormontilskuddet man tar for å produsere flere egg? Jeg og sambo har snakket ganske mye om dette... Vi har veldig lyst på flerlinger...,hvis vi får det til... Veldig takknemlig for å få en også,men noe vi har snakket mye om....Noen som vet? Har nemlig ei venninne som venter trillinger...
Men det var au-naturelle...de har ingen flerlinger i familien.... Snakk om heldiggrisen babe! det blir deres førstefødte... å sikkert sist-fødte..
Har du el og vanlig sykluser får du ikke noe hormontilskudd. Det må være hvis det er noe galt med deg eller mannen for at det skal skje. Å det er det jo ingen som ønsker at det er.
Lykke til med prøvingen.
Pulsatilla
14-07-2004, 23:28
Det er flere hormontilskudd som stimulerer til modning av flere egg, men jeg tror neppe noen lege vil skrive ut resept på det til deg ut fra begrunnelsen at du ønsker deg flerlinger... Det er ikke til å komme unna at det ofte er mer komplikasjoner med flerlinge-svangerskap og -fødsler.
Du kan jo prøve å ta litt ekstra folat-tilskudd, og vente med prøvingen (nå vet ikke jeg hvor gammel du er nå) til du er 30-35, det øker sjansen for at du legger flere egg, visstnok. ;)
babaloono
14-07-2004, 23:38
Det er flere hormontilskudd som stimulerer til modning av flere egg, men jeg tror neppe noen lege vil skrive ut resept på det til deg ut fra begrunnelsen at du ønsker deg flerlinger... Det er ikke til å komme unna at det ofte er mer komplikasjoner med flerlinge-svangerskap og -fødsler.
Du kan jo prøve å ta litt ekstra folat-tilskudd, og vente med prøvingen (nå vet ikke jeg hvor gammel du er nå) til du er 30-35, det øker sjansen for at du legger flere egg, visstnok. ;)
Jeg er nok bare 20... :) jeg kan prøve å doble eller triple folat-tilskuddet... Jeg har vært veldig flink å ta det,men blir jo ik gravid...
Jeg har ikke EL så ofte nei... Jeg var heldig sist med EL og da ble jeg gravid.. Men fikk ikke EL før det,og nå i mellomtiden etter SA til mens så fikk jeg ikke EL...
Da sier jeg vel bare at jeg ikke får EL , så får jeg hormontilskudd....
babaloono
14-07-2004, 23:41
Har du el og vanlig sykluser får du ikke noe hormontilskudd. Det må være hvis det er noe galt med deg eller mannen for at det skal skje. Å det er det jo ingen som ønsker at det er.
Lykke til med prøvingen.
Har verken eller..... Kan det være at sykhuset har kommet borti noe de ikke skal når de har utført et abort-inngrep? sånn at de har ødelagt sånn at jeg ikke kan fullføre et svangerskap? Må bare spørre om det!
Da sier jeg vel bare at jeg ikke får EL , så får jeg hormontilskudd....de gir nok ikke ut hormonpreparat utfra at du forteller om du har el eller ikke.. de tar blodprøver og andre prøver samt ul for å finne ut om du har el...
er du usikker på om du har el, ville jeg begynt å tempe.du kan jo mele deg inn i ff-klubben eller ouvosoft-klubben....
når det gjelder flerlingsvangerskap/fødsler jobbes det jo for å få ned statistikken. flere fertilitetsseksjoner har jo bl.a begynt å bare sette inn ett egg ved prøverør netopp for å få ned antallet tvillinger.....
lykke til
babaloono
14-07-2004, 23:52
de gir nok ikke ut hormonpreparat utfra at du forteller om du har el eller ikke.. de tar blodprøver og andre prøver samt ul for å finne ut om du har el...
er du usikker på om du har el, ville jeg begynt å tempe.du kan jo mele deg inn i ff-klubben eller ouvosoft-klubben....
når det gjelder flerlingsvangerskap/fødsler jobbes det jo for å få ned statistikken. flere fertilitetsseksjoner har jo bl.a begynt å bare sette inn ett egg ved prøverør netopp for å få ned antallet tvillinger.....
lykke til
Jeg får ringe legen å høre... Hvor my koster prøverør...(sånn i tilfelle)??
Jeg får ringe legen å høre... Hvor my koster prøverør...(sånn i tilfelle)??tar man det privat koster det ca 20.000 for forsøket, og så alt fra 5-10.000 for medisiner..
offentlig får man dekket alt over 18.000 for tre forsøk. dette er innkludert medisiner......
man må gjennom full utredning før man kan starte opp med en IVF-prosess. hvertfall om det skal gjøres offentlig.....
babaloono
15-07-2004, 00:00
tar man det privat koster det ca 20.000 for forsøket, og så alt fra 5-10.000 for medisiner..
offentlig får man dekket alt over 18.000 for tre forsøk. dette er innkludert medisiner......
man må gjennom full utredning før man kan starte opp med en IVF-prosess. hvertfall om det skal gjøres offentlig.....
Takk for svar!! Det var mye penger det! Da får jeg heller fortsette å :sex1: .....til det forhåpentligvis klaffer....
Jeg har ikke kommet meg til legen for utredning enda...
Jeg tror jeg venter med det! Er veldig redd for å bli skuffa...
Og blir vel sendt hjem med en lapp der det står SLANK DEG ELLER ALDRI FÅ BARN!! :(
får håpe det klaffer for dere.
man skal være psykisk forberedt før man starter en utredning. mye uventet kan dukke opp der. det vet jeg alt om........
men ville startet med temping for å finne el. og muligens el-tester om du ikke allerede gjør det.....
Og blir vel sendt hjem med en lapp der det står SLANK DEG ELLER ALDRI FÅ BARN!! :(Sier legen det til deg, så :bokse: :koman: :samurai: . I alle fall hvis h*n er ufin. Jeg er ganske overvektig og legen har kun nevnt slanking i en bisetning. Jeg vet at jeg bør ta av noen kilo, men det er ikke så enkelt og legen har full forståelse for det.
Preparatet mange tar i min og din situasjon (sjelden el) heter Pergotime. Det påvirker hormonproduksjonen slik at egg modner og løsner (forhåpentligvis). Sjangsen for å få tvillinger (ikke flerlinger) øker, men ikke mer enn opp til 10%.
Jeg forstå at du kvier deg for utredning. Jeg gjorde også det og ventet i 3 1/2 år før jeg omsider fikk meg time hos spesialist. Angrer veldig på at jeg ikke gjorde det tidligere. Nå har vi prøvd i 5 år og jeg er fremdeles ikke mamma. Har fått diagnosen PCO. Er du overvektig og mangler el, kan det hende at du har det samme. Det at du har hatt 3 SA :comfort: er også et tegn. Skulle det vise seg at du har PCO, finnes det preparater som kan hjelpe, bl.a. pergotime. Ikke vent for lenge, Babaloono!
:klemme:
babaloono
15-07-2004, 00:34
får håpe det klaffer for dere.
man skal være psykisk forberedt før man starter en utredning. mye uventet kan dukke opp der. det vet jeg alt om........
men ville startet med temping for å finne el. og muligens el-tester om du ikke allerede gjør det.....
Jeg har brukt eggløsningstester... Men har ikke prøvd å tempet...
Jeg vet ikke hvordan jeg gjør det heller...
Har prøvd å spurt sånn ca. 5 ganger om hjelp..,men ingen vill hjelpe meg...:(
Men hvis ik jeg får positiv EL denne syklusen så ringer jeg legen for utredning...
Kan jeg ikke dra dit så tar de prøver om jeg har EL... Hvordan fungerer det?
babaloono
15-07-2004, 00:38
Sier legen det til deg, så :bokse: :koman: :samurai: . I alle fall hvis h*n er ufin. Jeg er ganske overvektig og legen har kun nevnt slanking i en bisetning. Jeg vet at jeg bør ta av noen kilo, men det er ikke så enkelt og legen har full forståelse for det.
Preparatet mange tar i min og din situasjon (sjelden el) heter Pergotime. Det påvirker hormonproduksjonen slik at egg modner og løsner (forhåpentligvis). Sjangsen for å få tvillinger (ikke flerlinger) øker, men ikke mer enn opp til 10%.
Jeg forstå at du kvier deg for utredning. Jeg gjorde også det og ventet i 3 1/2 år før jeg omsider fikk meg time hos spesialist. Angrer veldig på at jeg ikke gjorde det tidligere. Nå har vi prøvd i 5 år og jeg er fremdeles ikke mamma. Har fått diagnosen PCO. Er du overvektig og mangler el, kan det hende at du har det samme. Det at du har hatt 3 SA :comfort: er også et tegn. Skulle det vise seg at du har PCO, finnes det preparater som kan hjelpe, bl.a. pergotime. Ikke vent for lenge, Babaloono!
Jeg kommer ikke til å vente lenger nei... Jeg er ferdig med min blødning nå... Kanskje jeg bare skal hive meg rundt å komme meg til legen allerede nå rundt neste "kanskje" EL.... Jeg begynner å miste motet av skaftet!
Det er så urettferdig for oss...
Går du på pergo? Er du mye overvektig? Hvordan går du fram hos legen? Jeg er så ufattelig sjenert når jeg skal snakke med folk i øynene...
+ at jeg kan ikke fordra legene her....
:fnis: Du er visst lik meg du når det kommer til leger! Sjenert er jeg også :sparke:
Ja, jeg er veldig overvektig, ikke bare lubben. Den første timen jeg var der lot jeg legen stå for pratingen. Var det noe hun lurte på så svarte jeg.
Det at du har mistet 3 ganger kalles habituell abort og er grunn nok til at du undersøkes. En god idé kan være at du skriver ned på en lapp hva du lurer på og tar den med til legen. Opplysninger om syklusen din kan også være greit å notere, i tilfelle du får jernteppe. Det pleide nemlig jeg å få i begynnelsen.....
Håper du får en flink lege, Babaloono!
Når det kommer til sjekking om du har hatt el, så blir det tatt en blodprøve en bestemt dag i syklusen. Noen dager senere får du svar på om hormonnivået tydet på at el har vært.
babaloono
15-07-2004, 01:02
:fnis: Du er visst lik meg du når det kommer til leger! Sjenert er jeg også :sparke:
Ja, jeg er veldig overvektig, ikke bare lubben. Den første timen jeg var der lot jeg legen stå for pratingen. Var det noe hun lurte på så svarte jeg.
Det at du har mistet 3 ganger kalles habituell abort og er grunn nok til at du undersøkes. En god idé kan være at du skriver ned på en lapp hva du lurer på og tar den med til legen. Opplysninger om syklusen din kan også være greit å notere, i tilfelle du får jernteppe. Det pleide nemlig jeg å få i begynnelsen.....
Håper du får en flink lege, Babaloono!
Når det kommer til sjekking om du har hatt el, så blir det tatt en blodprøve en bestemt dag i syklusen. Noen dager senere får du svar på om hormonnivået tydet på at el har vært.
:angst: :angst: :angst: :angst: :angst: :angst:
Syns dette er kjempeskummelt...
Jeg kan ringe i morgen. Så sier jeg:
Hei det er Ole brumm som ringer. Jeg skulle gjerne hatt en time til en lege. Det gjelder utredning. Helst til dr. DAME eller dr. MANN ?? eller?? uffa meg...
Hei det er Anastacia som ringer. Jeg må ha en time.
Jeg klarer ikke å gjennomføre et svangerskap. Har hatt 3 aborter + en MA og jeg trenger utredning....
HJEEELP!! Jeg vet aldri hva jeg skal si.... Kan jo ikke sende et brev akkurat...
"Hei, jeg er xxxxx og jeg trenger en henvisning til gynekolog"
Det er alt du trenger å si. Videre svarer du bare på det du blir spurt om.
Når du kommer til legen, for det må du for å få henvisning, kan dere sammen bli enige om hvem du skal henvises til (gjerne forhør deg på forhånd hvem andre synes er ok). Det kommer til å gå så greit, Babaloono! Som ei her på SG så fint sa "Det eneste du har å frykte, er frykten selv". Hva kan egentlig gå galt?
Hei, vil bare ønske deg lykke til og gi legen din et spark på skinnleggen! For en dust! Har selv ingen vektproblemer, men skjønner godt at det ikke er lett å slanke seg, og hvis man er veldig overvektig så er det gjerne en annen årsak til overvekten enn at man spiser for mye og mosjonerer for lite! Mange legger feks på seg pga hormonelle forstyrrelser, og det påvirker jo fruktbarheten også, har de virkelig ikke sjekket dette engang???
Så bare en liten tanke ang det at du ønsker deg flerlinger: Du er klar over at det er større sjanse for at noen skal gå galt med flerlinger? Ofte fødes de for tidlig og er veldig små . Så en gang et program på tv om flerlingfødsler i USA, og der sa de at det ikke var uvanelig at flerlinger fikk problemer som feks mindre hjerneskader.... Så det er absolutt ikke noe de anbefaler!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.