PDA

Vis full versjon : Mannen og kvinnen matcher bare ikke?

Angelika
07-09-2003, 23:01
Er det virkelig mulig at noen par rett og slett bare ikke "matcher" hverandre og derfor forblir barnløse? I såfall hva skyldes dette?
Synes det høres helt forfedelig ut å gå rundt å vite at begge kan få barn med noen andre, men ikke med hverandre? Vet ikke hva jeg ville ha gjort om det var tilfelle med oss.... Min største frykt etter 2 år og en måned med prøving...... :(

annemede
07-09-2003, 23:20
Er det virkelig mulig at noen par rett og slett bare ikke "matcher" hverandre og derfor forblir barnløse? I såfall hva skyldes dette?
Synes det høres helt forfedelig ut å gå rundt å vite at begge kan få barn med noen andre, men ikke med hverandre? Vet ikke hva jeg ville ha gjort om det var tilfelle med oss.... Min største frykt etter 2 år og en måned med prøving...... :(

Oisann, dette høres trist ut, Nei det høres for usannsynlig ut!

Cheer up.

PS, jeg får ikke til å legge inn noe tegn, men jeg gir deg et lykke til tegn. Mange firkløvere og harelabber og alt det andre som kan bringe lykke ønsker jeg å gi til deg.!

Pernille
07-09-2003, 23:46
PS, jeg får ikke til å legge inn noe tegn, men jeg gir deg et lykke til tegn. Mange firkløvere og harelabber og alt det andre som kan bringe lykke ønsker jeg å gi til deg.!
Formateringsknappene dine var skrudd av. Jeg har endret det slik at du får frem WYSIWYG-editoren. Du skal nå kunne se forskjellige knapper overfor boksen som du skriver i. :) Hvis du ikke vil ha det, så kan du endre selv under Alternativer i brukerprofilen din. (velg mellom vis avanserte verktøy/vis ingen verktøy/vis standard verktøy)

Tidl. bruker
07-09-2003, 23:51
Hvorfor enkelte kombinasjoner ikke skal kunne bli gravide, aner jeg ingenting om.

Jeg har imidlertid ei venninne som er biolog og hun sier det er bevist at det er noen som blir "immune" mot den sæden de ofte utsettes for - og derfor ulykkelige blir panggravide om de er utro én gang.
- om dere skjønner hva jeg mente

Svima
08-09-2003, 04:18
Beklageligvis nok stemmer det.

Jeg vet om et par som fikk denne beskjeden. Hun ble gravid, men aborterte.
Legen fortalte at genene? ikke samsvarte, og at dette var særdeles sjelden.

Nemi*
08-09-2003, 08:03
Desverre så er det tilfelle at noens gen ikke passer sammen.
Mot alle odds, har faktisk et par med slike gen-problemer fått et barn. MEN... han er sterkt fysisk hemma, og vil ikke kunne leve særlig lenge.
Det er rett og slett helt forferdelig.

Elinblu
08-09-2003, 09:32
Jeg har en venninne som etter fem års prøving og to prøverørsforsøk fikk beskjed på sykehuset om at hun og mannen rett og slett ikke passet sammen. Men fagfolk kan heldigvis ta feil også! Da paret hadde resignert og var i gang med å fylle ut adopsjonspapirer, ble hun likevel gravid på naturlig måte. Og de har fått en velskapt gutt!

Disse var altså heldige, men det er jo noen som aldri vil få det til også... Etter et drøyt års prøving har jeg også begynt å frykte at vi hører gjemme i den kategorien, selv om det nok er et veldig sjeldent fenomen. Lurer på hvordan de finner ut at det foreligger en slik "mismatch"...

Dana
08-09-2003, 10:00
Bare spekulerer nå, altså: Men kanskje det er en kombinasjon av småfeil som gjør at folk rett og slett ikke ”matcher”?? Sett at han har et blittelite (upåviselig) problem/feil med svømmerne sine – en feil som er så liten at den ikke hadde betydd noe med andre kvinner. Hun har også et blittelite (upåviselig) problem med eggene/hormonene/livmoren sin – et problem som er så lite at hun lett kunne bli gravid med andre. Men akkurat kombinasjonen av disse bitte små feiliene gjør at de ikke kan bli gravide sammen??? Sånn tenker jeg …

Sissel
08-09-2003, 14:24
Kan det ikke være dette med kromosomer da??
Leste et sted at noen par kan ha kromosomer som ikke
matcher, og derfor kan forbli barnløse.

:vetikke:

Sever
08-09-2003, 18:34
Hmmm, en kan i alle fall lure. Jeg har hørt om flere tilfeller der par lenge forsøkte å bli gravide uten å lykkes, i et par tre tilfeller hadde de dessuten startet prøverørbehandling. Siden gikk parene fra hverandre - og både mennene og kvinnene har siden fått barn med nye partnere. Ikke vet jeg - men det er en forferdelig tanke at jeg og min kjære ikke skulle passe sammen gentisk sett :leiseg:. Men nå som vi har prøvd så lenge uten å lykkes må jeg tilstå at tanken har slått meg.

xantippe
10-09-2003, 10:41
Min tante og onkel fikk beskjed i sin tid om at de ikke matchet, men ingen feil ble funnet på noen av dem. Dem adopterte to barn. Selv har jeg og min kjære tatt kromosonprøver, men intet unormalt ble funnet. Men jeg tror det av og til snakkes om dårlig match selv om det ikke foreligger en genetisk årsak. Mulig det da har noe med fiendlig miljø i sjeden å gjøre, men dette blir litt spekulativt fra min side. Håper noen vet noe mer konkret? Men i sistnevten tilfelle har man jo prøverør som en løsning på problemet vil jeg tro. Og det går an å få undersøkt hvordan sekret i sjeden reagerer på sperm.

xantippe
10-09-2003, 11:03
Glemte å si at det er først og fremst ved utredning av habituell abort man tar kromosonprøver. Har man en nedarvet feil så kan det overføres til fosteret, slik at man lettere aborterer. Hvis der ikke har opplevd å miste flere enn 3 ganger, ville jeg ikke bekymret meg for dette.