PDA

Vis full versjon : Nå lages barna!

Thyresse
08-08-2004, 10:50
Dette er fra Dagbladet (http://www.dagbladet.no/dinside/2004/08/08/404882.html) sin side

Nå lages barna
- Til og med katta er født på våren

April er den måneden flest har blitt født i her i landet siden 1970. Av alle som er født i Norge og lever i dag, er 23. april datoen flest er født.

Nesten like mange fødes i mars som i april, og mai er tredje måned på fødselsstatistikken. Færrest fødte er det på seinhøsten og vinteren.

Det vil si at flest nordmenn unnfanges på sommeren.

- Det har vært diskutert om vi er mer fruktbare om sommeren, og om det har noe med lyset å gjøre. Men det finnes ikke gode nok vitenskapelige holdepunkter for det, sier overlege Britt Ingjerd Nesheim ved Kvinneklinikken på Ullevål sykehus.

Mer sex om sommeren
Hun sier folk i større grad har begynt å planlegge når på året de vil ha barn etter at prevensjonsmulighetene ble bedre.

- Da prevensjonen ble bedre, begynte mange å planlegge å få barn på våren fordi de ville ha ferie sammen med dem og at det var lettere å ha dem ute, forteller hun.

- Det er mye mer biologisk «riktig» å føde barn i Norge på våren og sommeren, i forhold til klima, sier jordmor Siri von Krogh.

Forsker i befolkningsstudier ved Statistisk sentralbyrå, Helge Brunborg, har disse teoriene:

- Juni og juli er de to månedene da flest barn blir unnfanget. Mange planlegger å få barn på våren, blant annet fordi de ikke ønsker å gå høygravide i de varmeste sommermånedene og fordi de ikke ønsker å få barna midt på vinteren når det er kaldt.

- Dessuten har nok en del av vårfødslene sammenheng med høyere seksuell aktivitet i sommerferien, ni måneder før, sier han.

Færrest på vinteren
Lørdag og søndag er dagene færrest føder.

- Det settes vanligvis ikke i gang fødsler i helgene og på helligdager. 17. mai, for eksempel, er en dag det fødes få barn, forteller Brunborg.

Også i jula fødes færre barn enn ellers. Men i denne perioden unnfanges mange barn, noe som viser seg i september.

Da kommer vanligvis flere barn enn vanlig til verden, men likevel ikke så mange som på våren og sommeren.

Selv om april i gjennomsnitt har vært den måneden det fødes flest barn, var juli den store vinneren i 2002 og 2003. De to siste åra har det blitt født flere barn i sommermånedene enn vårmånedene.

- Det kan være at folk i større grad planlegger i forhold til å ha permisjon i skoleåret som følger etter at barnet er født. Også i forhold til at det passer bra at barnet begynner i barnehage når det er litt over ett år, sier Brunborg.

- Kanskje en effekt av høstferien i oktober? undrer jordmor von Krogh.

heie
08-08-2004, 11:16
Blir spennende¨å se om det er mange fra sg som får barn på den tiden neste år da!
Tror ikke vi gjør det men gjenstår å se.

Robyn
08-08-2004, 11:58
Blir det ikke vårbarn neste år er det ikke innsatsen det står på i allefall. :hehehe:

Elinblu
08-08-2004, 12:00
Ja, her er det bare å krysse fingrene for at vi står foran en blå bølge her på SG!

Thyresse
08-08-2004, 12:21
Blir det ikke vårbarn neste år er det ikke innsatsen det står på i allefall. :hehehe:
Det skal være sikkert og visst. Leste også på dagbladet at våre bestemødre hadde mye mer sex enn dagens damer.....tror ikke det gjelder om du tar snittet på sengeaktiviteten på jentene her på siden......:knegg:

Lish
08-08-2004, 12:29
Da er det fortsatt håp for alle oss som ikke har hatt full klaff i sommer da. :lykke: til dere alle og håper det blir mange :_positiv: tester i løpet av denne siste sommermåneden.

Robyn
08-08-2004, 13:40
Teknisk sett er det vel først nå sommeren har kommet for alvor, så kanskje vi kan vente oss en skikkelig blå bølge i løpet av de neste 4 ukene? :ber:

Alibaba
08-08-2004, 13:55
Leste det nettopp selv. SKulel akkurat til å legge inn tips om dette, men var visst noen som var ute litt før meg ja.

Får håpe vi og klarer å lage en baby den kommende uka!

Cicero
08-08-2004, 15:03
Sater alt på at vi også kan være med på denne bølgen om en 14 dagers tid!! :kidoki:

Miamor
08-08-2004, 15:05
Jeg har bursdag 23 april :D

MokkMokk
08-08-2004, 15:12
Selv om april i gjennomsnitt har vært den måneden det fødes flest barn, var juli den store vinneren i 2002 og 2003. De to siste åra har det blitt født flere barn i sommermånedene enn vårmånedene.
Min lille snuppe føyer seg ihvertfall fint inn i denne statistikken. Hun ble født i juni i fjor, og vi var ikke akkurat alene på barsel, for å si det sånn! http://www.fellesskapet.com/forum/images/smiles/Crowded.gif

Ønsker meg vårbarn neste gang jeg. :nikker: (Selv om jeg er gammel nok i dette gamet til å vite at man ikke alltid får det som man ønsker seg. ;))

Tussi jenta
08-08-2004, 16:18
Får håpe det stemmer for våres del og, vil gjerne ha en vår eller sommerbaby.
Nå skal jo vi til Kreta i 2 uker og, og jeg skal ha EL da mitt i ferien, noe som passer ypperlig. Så da er det jo lov og håpe.
Og får vi det ikke til da så er det ikke så farlig siden min kjære har en god del eksamener i mai.

Datteren min er født i juni, men hun ble faktisk lagd i en periode hvor jeg var så stressa att det nesten gikk rundt for meg. For da hadde jeg akkuratt startet og studere fulltid i tillegg til at jeg akkurat hadde startet deltid på 2 forskjellige jobber. Så vi får se. Jeg skal jo begynne og søke på jobber i september, så kanskje det klaffer bedre for oss da.

Maysen
08-08-2004, 16:46
Hmmmm....kanksje det var av den grunn, i underbevistheten at vi valgte å ta prøverør nå i august tro?????

Dolci
08-08-2004, 16:58

:nikker: Signerer denne, jeg :hehehe:, lille jentemoren min er født på 17. mai, så satser på at 3je mann kommer rundt den tiden...

mumfie
08-08-2004, 21:11
Tjihi...man blir i så godt humør av solen!!!:utesex:
Får håpe på mange vårbarn til neste vår da.

:ropert: Kom igang jenter, dra med dere mannen opp i senga..:sex1: :nikker: