PDA

Vis full versjon : Forbanna helsenorge og fastlegeordning!!

Emily
18-09-2003, 23:05
Jeg har visst fått meg en fastlege som knapt er på kontoret og heller ikke kan ta imot "akutte" besøk!! :grrr:
Kjente på hele meg igår at jeg hadde fått urinveisinfeksjon, men tror dere noen legekontor var interessert til å hjelpe?? Alle jeg ringte ba meg kontakte fastlegekontoret for å bytte lege, og de skriver ut resepter eller??!! Å bytte lege er ikke gjort i en håndvending! (Klarte til slutt å mase til meg en resept fra et legekontor jeg hadde vært på for lenge siden, men streng beskjed om å kontakte fastlegen min..ved telepati??..)
Dette er rett og slett en IDIOTISK ordning, Sverige ga opp, det er på tide vi gjør også!
Nå tror jeg at jeg har fått nyrebekkenbetennelse, er 6dg over ikm.. :???:
Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal ta meg til enn å tusle ned til legevakten og få møkka-behandling!

Hilsen en sint og oppgitt
Emily!!

Nemi*
18-09-2003, 23:11
Jeg hadde urinveisinfeksjon for ikke så lenge siden. Ingen mulighet til å få time hos fastlegen før om 3 uker!!! Det er helt sykt.
Men, heldigvis var resepsjonisten såpass oppegående at jeg kunne levere urinprøve til dem, så kunne de sjekke om jeg hadde uvi. da hadde jeg resepten samme dag.
så det vet jeg at jeg skal gjøre ved en evt neste gang også.
Bare et lite tips....

cila
18-09-2003, 23:20
Jeg ble så lei det at det aldri gikk an å få time når en var syk ( det er ikke noe en planleger akkurat.....) men en mnd etterpå... mye vits i å bestille legetime når det er noe som feilier en....
Snakket med min fastlege om det og han sa at jeg bare skulle komme inn til legekontoret og gi beskjed om at jeg skulle inn til legen min i dag!!! Og ikke gi meg...
Det funker - har kommet inn til legen eller en reserve hvis min lege ikke er der den dagen....

Prøv det! - det er du som kjenner kroppen din best og vet om det er noe galt!

God bedring!!!!!

Epp
19-09-2003, 10:13
Heisann! -Og stakkars deg, altså!

Ta en urinprøve og tropp opp, da MÅ de sjekke den - og det kan søstrene gjøre. De vil få utslag, og da MÅ de gi deg en resept. Sånn er det bare. Jeg gjør det, og det har aldri vært noe problem. Det skal det ikke være hos din lege heller!! Feilen er nok at du ringer og ber om time... For det er det det er knapphet på...

Klem

Tonks
19-09-2003, 10:24
Når dere bytter fastlege jenter, sørg for å sjekke opp hvor mange pasienter legen har allerede. Velg en som ikke har så mange på listen, da blir det kortere ventetid når dere vil ha time. Et annet tips er å kanskje velge en som er privatpraktiserende, men er med i fastlegeordningen, fordi man rett og slett (ofte) får bedre service av disse. Dette er i allefall mine erfaringer. Har min fastlege ved et privatpraktiserende legesenter midt i Oslo, og kan ikke min fastlege gi meg time i nærmeste fremtid får jeg ALLTID tilbud om time hos en av de andre legene. Det lengste jeg har ventet på time er 2 dager, men får vanligvis time på dagen om jeg ønsker... I tillegg varer en konsultasjon i 30 minutter (dersom man ønsker) i stedet for 15 minutter som er vanlig ved kommunelegekontorene. Dersom pasientene fordeles jevnere på de leger som er med i ordningen ville den fungert mer knirkefritt, tror jeg. Blir litt skjevt når en lege har 1600 pasienter, mens en annen har halvparten så mange.

:vink: