Se hel versjon : Tvillinger
Heisann!
Jeg er litt nyskjerrig på tvillinger, jeg:) Synes det ser så herlig ut med to stk:) Men sikkert maaaaasse slit...:nikker:
Samboeren min er enegga tvilling ser dere. Har jeg da større sjangs for å få tvillinger? Tror ikke det er andre tvillinger i slekta, ikke på noen av sidene.
Tvillingbroren hans ble far i august. Når gutten vokser opp, vil han da kunne skjeldne mellom faren, og typen min? Er litt forvirrende! Når jeg nesten ikke ser forskjell, så må det jo være verre for den lille?!
Venter (ikke) mensen neste uke, så vi får bare :kryss: uansett om det bli en eller to:) Blir like glad uansett!!
Klem fra meg
snartmintur?
10-11-2004, 21:18
Jeg har hørt at tvillinger går i arv i annen hver generasjon hos kvinnene.. :vetikke:
Min mormor fikk tvillinger - altså min mor og onkelhttp://smileys.smileycentral.com/cat/15/15_5_3v.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZNxdm917XXNO)
Mor fikk ikke tvillinger - hun fikk en datter - MEG!
Hun sier da at JEG kommer til å få tvillinger...
+ søsteren til :bryn: har fått tvillinger...
Jeg har faktisk lyst på to jeg! Synes det virker sååå koselig! (og super-stress...)
Men bør vel ikke stille slike "krav".. GLAD HVIS JEG FÅR EN JEG! :glis:
Har hørt at det er større sjanse for å få tvillinger hvis man har noen som er det i sin familie, sikkert enda større sjanse når en av foreldrene er tvilling selv. Må være gøy å få tvillinger da, men sikkert slitsomt også.
Det er nok slik at mannen ikke kan "påføre " deg tvillinger.. Det er ikke sædsellene som bestemmer det. Det er egget ditt som bestemmer seg for å dele seg, og da bli enegga tvilling, eller at du slipper to egg på el og at begge blir befrukta av hver sin sædselle. Så det er ikke noen større sjanse for tvillinger så lenge det er mannen som er det. Hvis du har tvillinger i din slekt, kan dette ligge i genene og da øke sjansene... Ønsker deg lykke! :klemme:
Så vidt jeg vet er det ikke arvelig med tvillinger, men man ser ofte at det finnes flere av dem i visse familier... Og det sies at det ofte "hopper over et ledd"...
I min familie er det ingen tvillinger så vidt jeg vet, men i :bryn:s besteforeldre-genrasjon er det flere eneggende tvillingpar....
Mener at jeg har lest at det er mannens :spermie: som bestemmer om det blir eneggede (ettersom det da er ett egg fra kvinnen som deles) og at det selvfølgelig er kvinnens kropp som bestemmer at det ved EL slippes to eggceller som danner toeggede tvillinger.....
Selv har jeg ikke særlig lyst på tvillinger, men tenker at det klarer seg bra med en http://www.websmileys.com/sm/fam/fam11.gif av gangen. Skulle det bli to ville jeg jo aldri ønske meg noe annet selvfølgelig!
Eneggede tvillinger er ikke arvelig. Derimot er toeggede tvillinger arvelig, fra mor til datter, da det er evnen til å slippe to egg ved eggløsning som går i arv.
Vi har hatt en diskusjon ang dette tidligere, her: http://www.snartgravid.com/plassen/showthread.php?t=16266&highlight=tvilling
Jeg er gravid med tvillinger, ble gravid på natulig måte, er ung (20), ingen barn fra før, ikke tvillinger i familien.. dette beviser vel at ALLE kan få tvillinger! Eneste som KAN ha hatt noe å si er at jeg tok folat et par mnd før befruktning.
Lykke til med å ikke få mens neste uke da! :kryss:
Jeg er gravid med tvillinger, ble gravid på natulig måte, er ung (20), ingen barn fra før, ikke tvillinger i familien.. dette beviser vel at ALLE kan få tvillinger! Eneste som KAN ha hatt noe å si er at jeg tok folat et par mnd før befruktning.
Lykke til med å ikke få mens neste uke da! :kryss:
Tror ikke folat innvirker på antall egg som slippes...
Tror ikke folat innvirker på antall egg som slippes...
Enkelte undersøkelser (bl.a. en dårlig dokumentert svensk en) sier at det kan være en sammenheng mellom bruk av folat og tvillingfødsler.
Tidl. bruker
10-11-2004, 22:48
Enkelte undersøkelser (bl.a. en dårlig dokumentert svensk en) sier at det kan være en sammenheng mellom bruk av folat og tvillingfødsler. Jeg har også lest det.
Vet at det er større sjanse for å få tvillinger når en blir eldre, passerer 35 eller noe sånt. Toeggede selvfølgelig. Er ikke eneggede tvillinger veldig genetisk?????????
Magedutta
11-11-2004, 02:32
Eneggede tvillinger er helt tilfeldig etter det jeg har lest. Det er bare noe som skjer - helt uavhengig av arv og alt. Det er rett og slett et egg som har visse egenskaper og som deler seg i to individer en av de aller første dagene etter befruktning. Jo senere deling, jo mer deler de. Siamesiske tvillinger er en ekstremvariant av svært sen deling. De som deles tidlig kan ha separate morkaker og fostersekker. Ellers deler de gjerne enten morkake, fostersekk eller begge deler.
To-eggede er genetisk betinget da det er mor som slipper mer enn ett egg ved eggløsning. Dette er faktisk ganske vanlig, men ofte så blir bare ett befruktet eller ett går til grunne.
Tommeline81
11-11-2004, 11:55
Eneggede tvillinger er ikke arvelig. Derimot er toeggede tvillinger arvelig, fra mor til datter, da det er evnen til å slippe to egg ved eggløsning som går i arv.
Det er det jeg også har lest/hørt.
Enegga tvillinger er det han som bestemmer om dere skal få, mens toegga er det du. Samboeren min har søsken som er enegga.
Jeg fikk toegga, men det var ingen i nær slekt som har fått toegga.
Det er nok litt av en tilfeldighet når det blir tvillinger:)
Jeg har også hørt at tvillinger helst går i arv i annenhvert ledd. Bestemor hadde tvillinger... men kan ikke si at jeg har så lyst på det. For mye jobb...
Tusen takk for masse informasjon! Spennende å lese:) Jeg er så engasjert selv siden typen er enegga tvilling. Han er helt nydelig:nikker: Jeg er veldig heldig!
Tvilling eller ikke tvilling, spiren er velkommen hos meg uansett:) Håper bare den spiren bestemmer seg for å komme snart!;)
God klem fra meg til dere
Jeg har hørt at tvillinger sjeldent kommer igjen i første ledd, men ofte i andre, enda oftere i tredje. Om det er fakta vet jeg ikke...
Jeg fikk også høre at jeg sikkert fikk tvillinger, for to av oldeforeldrene mine er tvillinger...
Tror forøvrig det å ha tvillinger er mer slitsomt enn mange tror.. Ei venninne av meg har tvillinger, og har vært konstant sliten siden de ble født. -Men det er helt sikkert mye moro og, da. Hadde ikke blitt lei meg hvis jeg hadde fått vite at tvillinger var på vei - men forberedt meg på MYE arbeid!
kreps-77
12-11-2004, 19:25
Enkelte undersøkelser (bl.a. en dårlig dokumentert svensk en) sier at det kan være en sammenheng mellom bruk av folat og tvillingfødsler.
WÆÆÆH! Da ble det bestemt at jeg slutter på folat øyeblikkelig.
Nei da, men synes det høres rimelig skummelt ut å få to. Har et vennepar som har tvillinger, og mannen ble litt skremt da han var og hjalp dem med restaurering. Da han kom hjem sa han: "Det er litt arbeid med tvillinger. Når den ene er ferdig skiftet skal den andre skiftes på, når den ene har spist skal den andre spise (de er små ennå, så de spiser ikke selv), de gikk jo i skytteltrafikk mellom bad og kjøkken."
Jeg ble nok litt skremt, ja!
Men her i huset er jo alle barn velkomne, så vi tar det vi får. (Men mulig jeg hopper over en folattablett eller to til sjokket har gitt seg :skratte: )
anne karin
12-11-2004, 21:07
...Og det jeg har, hørt, lest osv er at uansett hvor i slekta man har tvillinger (ikke lenger unna en tippoldeforeldre) så er sjansen for tvillinger der. Er det kvinner i slekta som er tvillinger, er det større mulighet. Tvillingarv går oftest med en generasjon (minst) mellerom hver gang. Jo eldre du er, jo større sjanse for tvillinger. Til og med Folaten vi propper i oss KAN være med på å gi tvillinger.
Moren til gubbisen er enegga tvilling. eg har ingen tvillinger i umiddelbar nærhet, men broren min hold på å bli far til tvillinger, men hun mista begge to, med kort mellomrom.
Anne Karin
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.