PDA

Vis full versjon : Kan noen forklare meg...?

Maria
01-10-2003, 18:27
hvordan gynekologer ser forskjell på eggposer/egganlegg og cyster i eggstokkene? :???: Jeg har tenkt en del på dette, men glemmer ALLTID å spørre HVORDAN de ser forskjellen.. :gal: Er det noen som har et svar på dette? Evt link til internettsider som kanskje har bilder av både egganlegg og cyster? Slik at jeg med mine egne øyne kan SE forskjellen.. hihi

Pernille
01-10-2003, 20:28
Ang. PCO(S) så tror jeg de ser forskjell ved at det er én eller flere "hulrom" (= cyste/eggpose) på eggstokken.
Altså flere cyster ved PCO(S) og bare en eggpose ved EL.

http://www.austinpcos.org/images/pcos_ovary.gif

Skal ikke si det for sikkert, men tror kanskje de ikke ser forskjell på eggposer og enkeltcyster... Eller hvis cysten er stor, så ser de kanskje forskjell ved å måle størrelsen på dem..? Er på veldig tynn is her altså...

Miamo-Tutti
01-10-2003, 23:23
Uhm, jeg sniker meg inn fra sidelinjen her med et annet spørsmål - hva er en 'eggcyste'? Jeg var nylig på ultralyd for å sjekke den ene eggstokken min for cyster, og fikk beskjed om at jeg hadde ingen cyste men eggstokken var litt større enn den andre og hadde mange 'eggcyster'. Det ble sagt på en måte som gjorde at jeg fikk inntrykk av at alt var normalt, men innser at jeg nok skulle ha spurt litt mer om hva det egentlig betydde. Noen som vet?

:???:Miamo-Tutti.

Pernille
01-10-2003, 23:40
Definisjonen på en cyste er så vidt jeg vet "væskefylt blære" (sånn i all enkelhet), og eggposer med egg inni er jo akkurat det. Så kanskje det bare var et annet ord for follikler/eggposer? :vetikke:

Pulsatilla
02-10-2003, 09:37
:nikker: Tror du har rett Pernille! (uten at jeg kan si det helt skråsikkert heller)

vilje
02-10-2003, 10:04
Definisjonen på en cyste er så vidt jeg vet "væskefylt blære" (sånn i all enkelhet), og eggposer med egg inni er jo akkurat det. Så kanskje det bare var et annet ord for follikler/eggposer? :vetikke:
Det man kaller cyster ved PCO er veskefylte eggeposer. Det blir mange veskefylte hulrom som ofte samler seg i ytterkanten av eggestokkene og danner en tett "hinne" rundt eggestokken. Medfører ofte vanskeligheter med å få eggeløsning. Dette sees tydelig ved ultralyd. Eggestokkene blir større/ opphovnet, og man ser tydelig de veskefyllte posene som ligger i ring i ytterkant.
Vet desverre ikke hvor på nettet man finner gode bilder.

Flode
04-10-2003, 20:28
Min gynekolog sier at ved Pco er det ikke cyster, men follikler som ligger i eggstokkene. Disse vises på innvendig ultralyd som sorte flekker. Folliklene lekker en væske som gjør at eggposene ikke vokser seg store nok til å sprekke slik at vi får eggløsning. I stedet blir disse liggende i eggstokkene og ta opp plass. Altså ser man flere sorte flekker som ligger i ytterkant av eggstokkene er dette follikler - gamle "eggposer" som ikke greide å vokse seg store nok til å gi eggløsning. En cyste derimot kan bli større enn en eggpose og cyster kan man få hvor som helst i kroppen. En cyste opptrer vel også oftest alene og på bare en av eggstokkene. Folliklene fordeler seg som regel nokså likt på begge eggstokkene. Det er sjelden man har follikler på bare en av eggstokkene.

Flode