Vis full versjon : Innbildt kvalme
Lillemeg79
08-10-2003, 16:07
Jeg hørte om en amerikansk undersøkelse hvor forskerene hevdet at så mye som 80% av de som opplever svangerskapskvalme har dette fordi de psyker det på seg. Bakgrunnen for at så mange skulle gjøre det er at det er så "forventet" at man blir kvalm hvis man er gravid.
Synes egentlig denne var litt interessant jeg! Tross alt, hvor mange her har ikke opplevd å føle seg reelt kvalme og trodd/håpet at det var pga graviditet, men så kommer mensen like fullt? Jeg vet jeg har det, og jeg nekter å tro jeg er alene om det.
Så jeg bare tenker, når vi kan psyke oss på det uten å være gravid, hvorfor kan man ikke også psyke det på seg når man er det?
Prøvde å diskutere dette med et par gravide venninner, men det fallt ikke i god jord :uff: De trodde vel jeg anklagde dem tenker jeg. Det gjør jeg jo absolutt ikke, for selv om det er psykisk årsak er jo kvalmefølelsen like reel. Dessuten var det jo ikke alle det var snakk om heller.
Synes bare det var litt interessant jeg, hva mener dere?
Tullejenta
08-10-2003, 16:32
først av alt: jeg har aldri opplevd graviditet så egentlig burde jeg nok bare holde munn, MEN.... jeg har da innbildt meg nok og følt meg småkvalmen...
Det er jo helt klart et interessant tema, og jeg håper når jeg blir gravid at jeg klarer å innbille meg at jeg ikke er kvalm for det er jo så mye mer praktisk. At det er noen som blir "reellt" kvalme tror jeg nok og man skal ikke avfeie alle med at "jammen det er bare noe du innbiller deg altså for det har forskerne funnet ut". Det er det som er så kjedelig med sånn forskning at plutselig får man det bare slengt midt i fleisen, gjerne av noen som aldri har vært gravide..
Men at psyken har mye den skal ha sagt for hvordan vi generelt føler oss fysisk sett det tror jeg på.
Maja - veldig ukvalm!
Nennemor
08-10-2003, 21:55
Dette tror jeg ikke noe på, rett og slett. Jeg er en sånn som (bank i bordet) nesten aldri får omgangssyke og jeg blir omtrent aldri kvalm, så da jeg ble gravid første gangen regnet jeg med at dette var et graviditetssymptom jeg ikke kom til å få. Der kan du si at jeg tok feil. :uff: Jeg tilbragte dagene på jobben med hodet i bokhylla og beina på bordet slik at jeg liksomlå når det ikke var noen i nærheten og jeg sleit skikkelig. I andre svangerskapet fikk jeg hjelp hos homeopat mot kvalmen og det gikk mye greiere den gangen.
Det var vel en mann som kom med en slik uttalelse, var det ikke? ;)
Lillemeg79
09-10-2003, 06:48
He he he, om det var en mann eller flere som laget den vet jeg ikke, men den var jo amerikansk da, og de finner jo på litt av hvert :lol:
Men jeg synes det er litt interessant, for det er jo bevist at man kan psyke på seg smerter feks. Og at man psyker på seg noe betyr ikke det som mange tror at man bare skal slutte "å innbille" seg det, for symptomene er like virkelige og like reelle og må behandles på samme måte som de som har det fremskapt av fysiske årsaker.
Dessuten, ikke glem at undersøkelsen sier jo at det er 20% som har det av fysiske årsaker og.
For min del har jeg vært kvalm et par ganger når jeg ikke har vært gravid, men den gang jeg faktisk var det ble jeg det ikke :lol:
Vel det tror jeg heller ikke noe på, men at en kan inbilde seg at en er kvalm fordi en ønsker å bli gravid, kan jo også hende at du i perioden ble kvalm av noe helt annet?
F. eks. kanskje noen av alle de vitaminer eller andre ting vi dytter i munnen, for vi så gjerne vil ha barn, det kan jo være dem som gjør oss småkvalme?
Jeg merker ihvertfall at jeg blir litt kvalm av dq....
Når jeg var gravid klarte jeg aldri å pusse tenner uten at jeg kastet opp, og fjærne matrester fra kummen var uaktuelt også å skylle tallerkner....
Og jeg har jobber i oppvasken på en ferje, men tonn av begge deler, så jeg er ikke sart normalt...
At hormonene gjør deg kvalm er det ingen tvil om, og jeg må si at det er reelt.
Noe kan en jo gjøre selv for å bedre det, f. eks. spise litt før en står opp, aldri bli veldig sulten, og så finnes det jo som nennemor skriver alternative behandlinger....
Tror nok også dette er en mannlig forsker :uff: ;)
Lillemeg79
09-10-2003, 07:12
Mannelig amerikansk forsker.... Stort verre blir det vel ikke :lol:
Fra spøk til revolver; det er et godt poeng at andre ting kan være med og gjøre at man blir litt kvalm, og så at ønske om å være gravid spiller inn og gjør at man blir mye mer obs på kvalmen rett og slett. Jeg vet at jeg lett får en kvalmhetsfølelse når jeg er sulten, så det kan godt være dte som har spillt inn og "lurt" meg.
På den andre siden er jo mekanismen kroppen en finurlig og ganske så interessant ting da, som finner på mye rart i ny og ne.
For de som har vært skikkelig kvalm i svangerskapet kan jeg godt forstå at dette næmer seg en fornærmelse.
Selv har jeg hatt Hyperemesis gravidarum ved alle svangerskapene mine.
Er du så kvalm at du kaster opp er det ikke mye innbilling.
Synes dette høreste som en veldig lettvindt løsning på et problem som ikke er prioritert å finne noe årsak eller løsning på.
Det er jo egentlig litt merkelig at ingen forsker mer på dette, men det er et emne som det ikke er så mye "status" i å forske på + at det er en tilstand som faktisk går over.
Det var nylig en artikkel om svangerskapskvalme som handlet om en ny studie. At de som har svangerskapskvalme, har en bakterie i seg. Man kunne altså ta en blodprøve og se om man hadde denne bakterien og så ta en antibiotika prøve.
Jeg kan forstå det hvis man snakker om kvalme allerede før ikm dagen, men etter 4. uke tror jeg ikke det er mye innbilling ute å går.
Jeg tror absolutt på at det psykiske kan gi fysiologiske gener. Men synes det var litt drøyt at 80% av de "Kvalme gravide" skulle bille det seg inn!! Det tror jeg ikke så mye på... Men jeg vet at hvis man f.eks har det dårligt psykisk kan det gi seg til utrykk som mave-smerter f.eks. Psyken og somatikken har en veldig stor sammenheng.
Men tror ikke på at man innbiller seg at være så kvalm at man kaster opp, det er jo et graviditets-symptom.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.