PDA

Vis full versjon : Diskuterer dere navn?

Callisto
24-10-2003, 19:55
Jeg lurte på om dere også diskuterer navn. Meg og :bryn: snakker om dette ofte, men problemet er at vi har så forskjellig smak.... Vi liker rett og slett ikke de samme navnene. Er redd barna mine får noen dumme kompromiss navn :bonk: Som om det er det som er viktig her i verden!!!!

smilla
24-10-2003, 20:53
Hei!

ja, vi diskuterer navn! Det er morro det... Vi er også ganske uenige her, men har ett felles jente navn vi synes er fint.

Problemet er litt også at det skal kunne sies på dansk og norsk. Jeg bor jo i DK, mannen min er dansk, og noen navn er fine på dansk, men stygge på norsk og omvendt....

Jacob (mannen min) synes f.eks Malthe er fint... og det er jo litt fint på dansk, men på norsk er det jo ikke fint!!!

Ida
24-10-2003, 21:52
vi diskuterer navn ja.
Vi har funnet et navn som vår sønn skal hete, Emmanuel :kidoki:
det het bestefaren til Ida-mannen. Ida-mannen er afrikansk så vi har mange fine afrikanske navn å velge mellom :mhmm:
Men jentenavn har vi ikke funnet 100% sikkert ennå :vetikke:
men har mange fine på lager.

Teeny
24-10-2003, 22:17
Jada, vi har diskutert noen navn. :elsker2:
Hvis det blir jente er Tuva et av navnene vi har diskutert. Dette liker vi begge to. Ellers syns jeg at Emma og Marthe er fine navn, men :bryn: er visst ikke helt enig (enda :mhmm: ).
Av guttenavn er Sander det mest aktuelle, bare synd at det er blitt så innmari populært :uffda:

Menmen, først må vi få til :fert: og så få vite om det blir :storeb: eller :stores: , og deretter vil vi :birth: før vi bestemmer oss. Tenk hvis navnet ikke passer? :eek:

vinter
25-10-2003, 01:29
Vi snakker av og til om det. jeg har tre navn, og alle er jente navn. synes det er vanskelig å finne gutte navn. navnene er iallefall: Elise, Sara og Maren. det er navn etter besteforeldre og oldeforeldre.
liker forøvrig guttenavnet Even. men som Teeny_ illustrert så må det jo først bli barn i magen, osv.

godnatt jenter. nå tar jeg kvelden.

Hjolto
25-10-2003, 01:29
Ja!
Vi har navnene klare vi.

Lillegull et døpt opp etter sin farfar. Det navnet har vært brukt med og uten mellomnavn sammenhengende i 7 generasjoner, virkelig verd å ta vare på!!! Navnet er Ole, fint ikke sant?

For neste barn har vi navn klart dersom det blir jente. Hun skal kalles opp etter min mamma, da blir det Ingrid.
Dersom det blir gutt må vi granske litt mer i min slekt for å finne navn.

uhr
25-10-2003, 02:48
Vi har kommet frem til flere alternativ, som vi begge er enige om. Men føler ikke vi kan bestemme det 100% på forhånd.. Men jeg synes det er bra å ha diskutert det, slik at vi begge vet hvilke navn vi liker og ikke liker. Diskusjonen har gått veldig bra. Jeg og samboeren min har veldig lik smak :)

fiona
25-10-2003, 10:25
vi har ogsaa diskutert og blitt enige om at jeg skal bestemme om det blir gutt og han hvis det blir jente. han er vel som oftest enig med meg, saa de blir ingen problem. saa faar vi en gutt skal han hete adrian tror jeg(selv om det er veldig mye brukt) og jeg har hort han snakke om kine og madelein. aa de e no greie navn det. men forst og fremst maa vi jo faa de til!

Jannike_79
25-10-2003, 14:04
Vi diskuterer navn ja.. Det er koslig syns jeg.. Vi er enige om at en eventuell gutt skal oppkalles etter min kjære bror som døde i 2001 :leiseg: , så den er klar.. Eventuelle jentenavn er det litt mer uenighet om, men vi har flere aktuelle.. Vi bestemmer nok ingenting før vi evnt. blir gravide og ser om det blir jente eller gutt, også skal vi være enige om det!!

Klemmer :klemmer:

Marry
25-10-2003, 15:36
Egentlig ikke, men det er mest fordi vi er veldig uenige.Jeg liker best litt gamle, uvanlige navn og han liker ingenting:balla: .Hvertafall ingen guttenavn.Og det er guttenavn jeg har klare.Min helt klare favoritt er
Alfred:hjerter: .Det er et navn med lange tradisjoner i min familie.Men mannen liker det ikke.Egentlig er det et under at vi ble enige om navnet på hun ene vi har sammen:uff:

Athelas
25-10-2003, 20:47
Vi har snakket litt om navn, og er ganske enige hvis det blir en jente. Da blir det Thea. Jeg har ønsket meg det navnet siden jeg var liten, og heldigvis liker sambo det også! Andre navn jeg liker veldig godt er Emmeline, Tiril, og Tuva, eller Tale!

Når det gjelder guttenavn er vi ikke helt enige.. Jeg liker litt "gamle" navn som Mathias, mens han liker Tommy. Tommy er helt klart et navn jeg forbinder med pøbel-unger, siden jeg vet om mange duster som heter det... :fnis: (ikke for å fornærme noen som liker navnet, altså!!) Rart hvordan en forbinder navn med personligheter.

Er veldig glad i navn som begynner på "T", noen som vet om noen fine guttenavn på T? utenom de helt "vanlige"?
Har tenkt på å finne navn fra gamle filosofer og sånn, er mange flotte navn der!

Men som sagt tidligere her, først må beibisen komme i maga mi!

Callisto
25-10-2003, 20:47
Kjekt å se alle navnene dere tenker på. Og det er jo ganske koselig tema å snakke om.

De jentenavnene jeg liker best er Emma og Malin. Men det liker ikke :bryn: i det hele tatt! Når det gjelder guttenavn så har ikke jeg så mange favoritter, men liker ingen av de :bryn: foreslår. Huff, huff...

Teeny
25-10-2003, 23:26
Vi har snakket litt om navn, og er ganske enige hvis det blir en jente. Da blir det Thea. Jeg har ønsket meg det navnet siden jeg var liten, og heldigvis liker sambo det også! Andre navn jeg liker veldig godt er Emmeline, Tiril, og Tuva, eller Tale!

Når det gjelder guttenavn er vi ikke helt enige.. Jeg liker litt "gamle" navn som Mathias, mens han liker Tommy. Tommy er helt klart et navn jeg forbinder med pøbel-unger, siden jeg vet om mange duster som heter det... :fnis: (ikke for å fornærme noen som liker navnet, altså!!) Rart hvordan en forbinder navn med personligheter.

Er veldig glad i navn som begynner på "T", noen som vet om noen fine guttenavn på T? utenom de helt "vanlige"?
Har tenkt på å finne navn fra gamle filosofer og sånn, er mange flotte navn der!

Men som sagt tidligere her, først må beibisen komme i maga mi!

Her er noen guttenavn som starter på T: (sikkert ikke så orginale)
Tobias
Theodor
Tormod
Truls
Tarjei
Tage
Torstein
Torjus
Trym
Tom
Trond
Torgeir
Tim

Sissel
25-10-2003, 23:44
Ja, men vi har bestemt oss allerede.

Gutten skal hete Mathias og jenta skal hete Hedda Kristine.

Vi har vært enige hele veien!!! :elsker2: Godt å være samstemte i
noe i allefall.

Babe
25-10-2003, 23:55
Har ikke diskutert så veldig inngående, men jeg har ett jentenavn jeg alltid har hatt lyst å bruke. Jeg har jo to jenter, men min exmann likte ikke det navnet så det ble ikke brukt.......

Min sambo synes det er fint, så jeg får lov til å bruke det hvis vi skulle være så heldige å bli gravide en gang........! Navnet er hvertfall; Charlotte.

Guttenavn har jeg ikke noen bestemte yndlinger på........... liker mange forskjellige.

Lille Liten; ett ekstra T-navn; Tord......... ganske fint synes jeg :blunke:

Siss
26-10-2003, 09:46
Vi har også diskutert navn. Ble først ikke enige, men tok fram navneboken. Denne gikk vi igjennom hver for oss, og noterte ned navn vi syntes var fine. etterpå sammenliknet vi lister, og noen av navnene var de samme. Hadde 7 navn hver og tre var like. Denne listen har vi tatt vare på til spiren sitter der.

Yrla
26-10-2003, 15:08
Navn er bare kjempemorsomt. Jeg elsker å låne alle navnbøkene de har på biblioteket og finne flotte, sjeldne og navn som passer.

Jeg har alltid flere navn på lager, selv om min mann skjelden er enig i mine valg :D

Jeg har mest jente navn til dette barnet. Favoritten for tiden er Alva - men det skifter fort. Blir det en gutt er favoritten der Hauk ........... tror jeg :lol:

Mine 3 har alle litt uvanlige og korte navn - så de gjenspeiler litt veldig hvilke navn jeg liker. Så er alle litterære (jeg har altså funnet dem i litteraturen) som igjen gjenspeiler at jeg elsker å lese.

Tossi
26-10-2003, 16:17
Nesten litt flaut, men jeg og :bryn: hadde to jente- og tre guttenavn klare etter at vi hadde vært sammen i et par år, vi :flau:... Selve babyene begynte vi først å planlegge etter drøye ni år..! Toppnavn på lista nå er Snorre og Sigrid.

Athelas
26-10-2003, 17:45
Her er noen guttenavn som starter på T: (sikkert ikke så orginale)
Tobias
Theodor
Tormod
Truls
Tarjei
Tage
Torstein
Torjus
Trym
Tom
Trond
Torgeir
Tim

Tusen takk! Har faktisk ikke tenkt på Tobias enda, men det er et flott navn! Trym har vi fra før i familien, og Truls heter katten til naboen.. :fnis: Tage er på listen min!! Ååå! Jeg vil ha beibis!! :hyper:

Ginger
28-10-2003, 00:18
Vi diskuterer navn, og egentlig blitt ganske så enige.. Vi må ha navn som går både på nederlandsk og norsk, noe som går ganske greit egentlig. Blir nok antagelig dobbelt navn siden vi lixom har bestemt et navn hver og de utrolig nok går kjempe bra sammen!! :highfive:

Kan jo hende de blir helt andre navn når barnet blir født..!
Ei venninne av meg kalte opp barnet sitt etter en forfatter, fordi hun leste en utrolig god bok av henne under svangerskapet.
Mosomt med litt spesielle navn og navn som betyr noe eller har en historie! :nikker:

Leo77
28-10-2003, 09:19
Her diskuteres det også navn:)
Vi har et jentenavn som vi begge liker. Det er Malin. Det er kjempe fint synes jeg. Guttenavn er det værre med... men vi liker Adrian og Nicholas veldig godt begge to.
Ha en fin dag alle sammen.
Klem

Ikvis
28-10-2003, 12:00
Vi har egentlig ikke disuktert navn ennå. :bryn: min synes det er alt for tidlig å snakke om det (siden vi ikke er blitt gravide ennå:flau: ). Men om vi en dag skulle være så heldige å få en jente har jeg veldig lyst til å kalle henne opp etter min mormor som het Anna. Dessverre liker :bryn: ikke dette navnet så godt, men det kan jo tenkes han forandrer mening.:blunk:

Mistral
28-10-2003, 12:21
Vi har egentlig ikke disuktert navn ennå. :bryn: min synes det er alt for tidlig å snakke om det (siden vi ikke er blitt gravide ennå:flau: ).
Samme her. Og på en måte er jeg litt enig, jeg vil heller glede meg til å diskutere det på ordentlig når tiden er inne!

Men jeg er veldig interessert i navn, og syns det er kjempeviktig. I likhet med Ginger har vi den ekstra utfordringen at navnet må fungere på to språk, og det begrenser utvalget ganske kraftig. Jeg har noen idéer selv, men har ikke delt dem med mannen ennå!

Jeg tenkte i mange år at hvis jeg fikk en liten pike ville jeg kalle henne Maud, men nå er det blitt nokså uaktuelt... :p

Smilet
28-10-2003, 12:34
Vi har bestemt oss!
Kveldsdiskusjonene har ført oss til: Teodor og Mariell

Mangler bare :gravid:

else
28-10-2003, 12:36
Nå er jeg helt ny her, og jeg må si det er litt godt å se at jeg ikke er så gal som jeg føler meg når jeg går og tenker på navn og har det helt planlagt lenge før jeg engang har blitt gravid.

Jentenavn jeg har klart: Helene og Monika.

Guttenavn: Jørgen, Anders, Martin eller et annet vanlig guttenavn.

Det som er viktig for meg når det gjelder navnevalg. Det skal være et navn "alle" har hørt før, har selv et uvanlig navn, og en bror med enda mer uvanlig navn, og det har ødelagt mye for meg opp igjennom. Ellers liker jeg ikke dobbeltnavn hvis man bare bruker det ene navnet, jeg syns det er veldig unødvendig. I tillegg kommer et eventuelt barn hos meg til å få et langt etternavn, og det er greit å kunne få plass til navnet sitt på skjemaer osv...