Vis full versjon : Tunge løft på jobb!
Hva skal man være forsiktig med under svangerskap? Hva regnes for tunge løft?
Jeg er sykepleier og jobber på et sykehjem. Tunge løft er en del av jobben;men hva gjør jeg om jeg nå er gravid?? IKM var for to dager siden...
Ei på jobben min er gravid- jobber på sykehjem jeg oxo. Hun får med seg en til om det er snakk om et tungt skift.
Men det finnes jo mye heis. Og kommer kanskje litt ann på situasjonen din underveis.. Ei annen jeg jobbet med jobbet hos hos til 1 mnd før termin. men på slutten unngikk ho tunge løft..
Man må prøve og bli flinkere til å benytte seg av forflyttelse-teknikk istedenfor all løftinga.
Dette gjelder vel også de som ikke har blitt gravide enda......... forflytning kan faktisk foregå ganske enkelt, bare man bruker teknikk.
Jeg er også sykepleier og har tenkt på det samme... Har jo noen tunge løft innimellom, og det er kjempeviktig med riktig løfte-teknikk.
Når jeg blir gravid vil jeg IKKE løfte tungt, da får jeg bare noen andre til å hjelpe istedet. Vil ikke risikere noe.....
Forleden dag var vi to som skulle løfte en, og da sa ho andre sykepleieren til meg: "du skal ikke gjøre dette hvis du er gravid".... Men det er jeg jo ikke enda...
Tidl. bruker
26-11-2003, 20:05
Hei
Dette er jeg også opptatt av,da jeg også jobber på sykehjem.
Jeg er enig i at det er viktig med gode forflytningsteknikker og at en er flink til å ta i bruk hjelpemidler og be om hjelp fra kolleger(også når det er veldig travelt!).
Men,noen er så tunge at selv når en tar disse overnevnte forholdsregler,er det svært tungt.Dersom jeg vet eller tror jeg er eller kan være gravid,så går jeg ikke inn der,selv om jeg da kan risikere å bli upopulær.Da klager jeg på ryggsmerter(noe jeg faktisk også sliter med i virkeligheten)og annet.
De fleste pasientene/brukerne/beboerne er OK å stelle med disse forholdsreglene,men noen bør en med god samvittighet unngå å ta når en gravid.Det mener ihvertfall jeg.
Jeg er ganske forsiktig med løft og lignende når jeg er gravid,og er flink til å å foreslå alternative løsninger-feks "jeg kan hjelpe deg med de tre beboerne(som er ganske lette rent fysisk),dersom du hjelper meg med h*n".Jeg prøver å foreslå lukrative løsninger for mine kolleger,slik at jeg slipper de tunge/de tyngste og de opplever å få god hjelp,de også.
Det er jo noen som har en svakhet i livmorhalsåpningen,og de må være ekstra forsiktige når de er gravide,ellers så kan de visstnok abortere eller føde i 5te måned.
Jeg er også veldig interessert i gode råd og tips for hva man skal gjøre når en jobber på slikt et sted med tunge løft o.l. når en er gravid.
Stor klem fra Ma Larkin :)
Jeg leste en artikkel om dette temaet, og der sto det at en kan løfte "tungt" så lenge en ikke opplever det som ubehag. Med én gang et løft føles ubehagelig skal en roe ned.
Men .. jeg ville nå vært litt forsiktig allikevel. Jeg jobber på en plass hvor det blir noen tunge løft i løpet av dagen, og i det siste har jeg tenkt en del på hvordan jeg skal gi beskjed om at jeg ikke kan løfte for tungt uten at de forstår at jeg er gravid (når jeg blir gravid). Heldigvis er jeg ikke abhengig av å løfte tungt, så det skal nok gå lett for min del.
Når det gjelder innen helsevesenet derimot, er det uansett viktig å bruke løfteteknikker når en løfter tungt. Hvis ikke disse teknikkene blir brukt vil du så og si garantert få ryggproblemer - om ikke nå, ihvertfall senere. Dersom en er helsearbeider og gravid er det veldig viktig å gi beskjed om at en ikke kan løfte tungt. Én ting er faren for spontabort, en annen er at du har bruk for ryggen din på slutten av svangerskapet også! I tillegg blir bekkenmusklaturen mye mykere når svangerskapshormonene setter inn, og ved å løfte for tungt kan det gå skikkelig hardt utover bekkenet. Nei, jenter! Dere må passe på å ikke være så uselviske at det går utover helsa - det er det ingen som tjener på! :niks:
Måtte bare smette inn en tur, så mange som jobber på sykehjem. Jeg gjør også det.
Hei!!
Jeg jobber også på sykehjem!!! :yiiha: Og nå som jeg endelig har blitt gravid, skal jeg være veldig forsiktig!!
Takk for mange interessante svar!!!
Jeg har også hørt at en kan løfte så mye man er komfortabel med, men jeg kommer nok til å være ekstra forsiktig når jeg blir gravid.
Bedre føre var, enn etter snar??
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.