Vis full versjon : Tunge løft på jobb!
Hva skal man være forsiktig med under svangerskap? Hva regnes for tunge løft?
Jeg er sykepleier og jobber på et sykehjem. Tunge løft er en del av jobben;men hva gjør jeg om jeg nå er gravid?? IKM var for to dager siden...
Ei på jobben min er gravid- jobber på sykehjem jeg oxo. Hun får med seg en til om det er snakk om et tungt skift.
Men det finnes jo mye heis. Og kommer kanskje litt ann på situasjonen din underveis.. Ei annen jeg jobbet med jobbet hos hos til 1 mnd før termin. men på slutten unngikk ho tunge løft..
Man må prøve og bli flinkere til å benytte seg av forflyttelse-teknikk istedenfor all løftinga.
Dette gjelder vel også de som ikke har blitt gravide enda......... forflytning kan faktisk foregå ganske enkelt, bare man bruker teknikk.
Jeg er også sykepleier og har tenkt på det samme... Har jo noen tunge løft innimellom, og det er kjempeviktig med riktig løfte-teknikk.
Når jeg blir gravid vil jeg IKKE løfte tungt, da får jeg bare noen andre til å hjelpe istedet. Vil ikke risikere noe.....
Forleden dag var vi to som skulle løfte en, og da sa ho andre sykepleieren til meg: "du skal ikke gjøre dette hvis du er gravid".... Men det er jeg jo ikke enda...
Tidl. bruker
26-11-2003, 20:05
Hei
Dette er jeg også opptatt av,da jeg også jobber på sykehjem.
Jeg er enig i at det er viktig med gode forflytningsteknikker og at en er flink til å ta i bruk hjelpemidler og be om hjelp fra kolleger(også når det er veldig travelt!).
Men,noen er så tunge at selv når en tar disse overnevnte forholdsregler,er det svært tungt.Dersom jeg vet eller tror jeg er eller kan være gravid,så går jeg ikke inn der,selv om jeg da kan risikere å bli upopulær.Da klager jeg på ryggsmerter(noe jeg faktisk også sliter med i virkeligheten)og annet.
De fleste pasientene/brukerne/beboerne er OK å stelle med disse forholdsreglene,men noen bør en med god samvittighet unngå å ta når en gravid.Det mener ihvertfall jeg.