PDA

Vis full versjon : drømmer om tvillinger

Elise
13-12-2003, 22:30
Hei!!
Har dere noen kjærringråd til en som drømmer om tvillinger? I følge legene er det ikke veldig sannsynlig at jeg får flere barn så spørsmålet er ikke helt relevant, men det er lov å drømme, er det ikke? Og jeg drømmer om tvillinger!
Kan man øke sjansene for å få tvillinger på noen måte? Noen som vet?
Snakk om å være babysyk, ønske seg flere på en gang :flau:

Selini
13-12-2003, 22:37
Jeg drømmer også om Tvillinger.. men det trur jeg er fordi sambo hele tiden snakker om at når det først klaffer nå så blir det to gutter til sånn at det er flere på hans side.. :skratte: Men trur tvillinger må ligge i genene eller noe jeg, men dette har jeg null kunskap på altså..

Hadde ikke gjort meg noen ting å fått to bebisser på en gang nei.. :yiiha:

Blåklokken
13-12-2003, 23:15
Har ingen kjerringråd nei, men jeg kom nettopp hjem fra en baby shower for en nabodame. De skal ha tvillinger, og jeg tenker litt som deg, at det hadde vært fint, det. De skal ha en gutt og en jente. Aner ikke hva de gjorde, de var nok bare heldige:)

Grete
13-12-2003, 23:23
Vet ikke om noen kjerringråd ang det å bli gravid med tvilliger, men jeg kan iallefall hjelpe litt ang det om det er genetisk.

Svigerinna mi (halvsøster til mannen min) fikk tvillinger for 2 år siden, og hun leste derfor en del om det.

Det er slik at toeggede tvillinger er arvelig, fra mor til datter, da det er evnen til å slippe to egg på en gang som er grunnen til at det blir to barn.

Derimot er det ikke arvelig å få eneggede tvillinger, da det da er egget som deler seg dobbelt av det som er vanlig.

Elise
13-12-2003, 23:26
Takk, Grete - det var interessant!!! Hva er det som gjør at egget deler seg på en slik måte at det blir eneggede tvillinger? Noen som vet?

ambreen
13-12-2003, 23:31
hei hei:)

Jeg drømmer også om tvillinger, jeg har faktisk hatt drømmen om flerlinger helt siden jeg var 12 år gammel, da tenkte jeg t.o.m på å få firlinger:)
Men etterhvert som jeg ble eldre, og fant ut risikoen med flerfødsler, har jeg nøyet meg med tvillinger;)..

Jeg har ikke akkurat kjerringråd, men dersom man går på pergokur, og tar tabletten(e) fra dag 3 istedet for dag 5 øker sjansene for tvillinger betraktelig.

Også har jeg hørt at folat også hjelper, men det vet jeg ikke om er sant.

Når det gjelder arvelighet til å få tvillinger, så er slik som en fortalte i innlegget over, at det er jenta som arver fra sin mor. Dersom en mor får 2 gutter som er to-eggede, øker ikke det sjansene for de guttene å få tvillinger. For guttene kan ikke påvirke sin kones eggløsning. Men dersom de får døtre, er de arvelig disponert fra sin farmor å få tvillinger.

:)

Grete
13-12-2003, 23:37
Tror faktisk det er bare et av naturens under om en får eneggede tvillinger. Rett og slett ingen god forklaring på hvorfor det blir slik.

Scorpion
14-12-2003, 14:21
Hei :mervink:

Jeg har alltid sagt at jeg ønsker meg tvillinger,
men det er ikke akkurat flust av tvillinger i noen av slektene våre, selv om det finnes noen...
Nå blir det derimot ass. befruktning for vårt vedkommende på nyåret, og sjansen for å få :baby: :baby: øker derfor betraktelig!

:yiiha:

Miamo-Tutti
14-12-2003, 14:35
Jeg hadde et veldig romantisk syn på det å ha tvillinger helt til jeg fikk oppleve hvordan det var på nært hold! Slitsomt. Tungt at man alltid må prioritere den ene foran den andre. Hvem skal trøstes først, hvem skal byttes bleie på først, hvem skal få sitte på fanget, hvem skal bæres. Hvordan unngå at den ene vekker den andre når de skal sove? Hvordan få dem til å spise og sove samtidig slik at mor slipper å amme døgnet rundt? Det var myyye jeg ikke hadde tenkt på.. så jeg drømmer ikke om tvillinger. Etter å ha passet dem eller vært på besøk, så var det fryktelig godt å komme hjem og være barnløs igjen. :D

Men for all del - det er mye kos også! Når de ikke krangler og klorer så har de jo noen å leke med. :)

miamo - som heller drømmer om å klare å produsere én.

Selini
14-12-2003, 15:47
I min familie er det en del tvillinger.. Mamma fikk først meg, så Søsteren min som skulle vært tvilling, men den ene døde.. Tanten min fikk kusinen min og så fikk hun tvillinger, en gutt og en jente. Kusinen min (tentes førstefødte som ikke var tvilling) har akuratt fått tvillinger, en gutt og en jente..

Så her er det fullt mulig.. :nikker:

fiona
14-12-2003, 20:08
Jeg og har veldig lyst på tvillinger og har faktisk en god sjangs og :yiiha:

Mamma er tvilling(toeggede, gutt og jente) og jeg er tvilling(vi er to jenter, men også toeggede) så legene sier det er en god mulighet for at enten jeg eller tvillingsøsteren min får tvillinger. det er tvillinger i hver generasjon i min familie!

samboeren var også tvilling, men broren hans døde og det samme med min "svigerinne". så det er egentlig masse tvillinger rundt oss. jeg håper bare vi kan følge min familie. trist at ene tvillingen dør hele veien på sambo sin side.

ja nå ble jeg babysyk gitt :kryss:

Scorpion
14-12-2003, 20:10
I min familie er det en del tvillinger.. Mamma fikk først meg, så Søsteren min som skulle vært tvilling, men den ene døde.. Tanten min fikk kusinen min og så fikk hun tvillinger, en gutt og en jente. Kusinen min (tentes førstefødte som ikke var tvilling) har akuratt fått tvillinger, en gutt og en jente..

Så her er det fullt mulig.. :nikker:

Ja, det høres virkelig sånn ut!
Håper du får ønsket ditt oppfylt Selini :kidoki:

Klem

Mistral
15-12-2003, 11:08
Jeg har også tenkt litt på dette, i og med at vi kom i gang så sent. Jeg blir 33 før :baby: kommer, mannen blir 45, og det tok et år å bli gravid - så det hadde på en måte vært praktisk å få to i slengen før vi blir for gamle!

På den annen side tror jeg ikke jeg vil ha mer enn to barn, og det er jo så inderlig koselig å være gravid at jeg egentlig ikke vil bli snytt for et svangerskap... ;)

Mistral (7+4)

(Det er nok ikke tvillinger, for verken mage eller pupper er blitt noe større ennå og jeg har praktisk talt ikke symptomer...)

little my
15-12-2003, 18:57
Dette med tvillinger går oftest i arv, men ved assistert befruktning er jo sannsynligheten for å få :baby: :baby: økt betraktelig!

Jeg ble inseminert med tre follikler (eggposer) 101203 - hadde vært fint med tvillinger (fikk beskjed om at det tilnærmet lik 0 sannsynlighet for trillinger!)

smilla
15-12-2003, 19:35
Har også lyst på tvillinger! Er tvilling selv (søster), og vi har hatt det så fint sammen siden vi var små! Har alltid en å leke med og være sammen med. Det er to andre tvillinger på min mors side, men de er døde nå (mormor`s søsken).
Har hørt at tvilinger ofte kommer for hver 3. generasjon.

Elise
15-12-2003, 20:03
men kan vi gjøre noe for å øke sjansen for å få tvillinger?

Maddy
15-12-2003, 20:34
Det er jo mange som bruker hormoner og da er sjansene større for tvillinger er jeg blitt fortalt. Man ser jo at det har økt helt enormt bare de siste årene. I min omgangskrets er det hele 4 tvillingpar :baby:

little my
15-12-2003, 20:35
men kan vi gjøre noe for å øke sjansen for å få tvillinger?Å få tvillinger er genetisk betinget.
Men man kan kanskje ytre ønsket til legen om dere skal forsøke assistert befrukting for barnløsheten?
:lykke: til i jakten på :baby: :baby: !

Aina
15-12-2003, 21:31
Jeg melder meg på i tvillingjakten :)
Jeg har hatt problemer med å bli gravid, og når jeg først blir det så skjer ett av to: jeg mister eller får et tungt svangerskap som etterfølges av ulike komplikasjoner. Legene sier jeg kan vente meg det samme igjen.
Derfor hadde tvillinger vært toppen, for jeg skal uansett ikke bli gravid mer enn 1 gang til.... Jeg tør rett og slett ikke... :(

Men er det noe reellt man kan gjøre? Mener å ha lest at dersom man skal ta pergokur og man starter denne 1 dag eller 2 tidligere enn vanlig, så øker sjansene betraktelig. Stemmer dette?

For øvrig blir jeg storfornøyd hvis jeg bare kan bli gravid å bære fram :baby: jeg altså, men :baby: :baby: er vel dobbel lykke, er det ikke så det sies...

little my
15-12-2003, 21:53
fant en forskningsrapport her (http://www.forskning.no/Artikler/2002/desember/1040199831.51)