PDA

Vis full versjon : Hvilket etternavn på bebisen -eller begge ?

Marine
21-01-2004, 13:52
Ok, så bebisen er ikke i rugekassen enda....-men, dette med etternavn tenker jeg innimellom på.
Tradisjonen tilsier jo at mannens gjelder, enten morens navn kommer i mellom eller ikke, altså mellomnavn. Så hvorfor ikke omvendt ! -tradisjon eller ei.
Så syns man kanskje at den enes navn er "pener" enn den andres, -klinger bedre sammen med valgt fornavn. Pluss, -har mannen barn fra før som bærer hans etternavn.... Og kvinnen ikke har, så.
Tungvint med to lange etternavn òg.
Che ?

Vennlig hilsen

Pernille
21-01-2004, 13:55
Her har ungene fått husbonds etternavn. Rett og slett fordi jeg syns det er naturlig at det skal være sånn, og fordi jeg ikke liker lange navn.

Kosmokula
21-01-2004, 14:01
Blir litt 'knotete' om man skal ha to etternavn og kanskje i tillegg har et mellomnavn...?

mowa
21-01-2004, 14:14
synst at de skal få navnet til pappaen sin, men vi er jo gift så det er jo mitt navn og da....... Blir for mye med to etternavn for jeg skal (forhåpentligvis) gi barna mine to fornavn da er det nok med ett etternavn !!

mymlen
21-01-2004, 14:28
Jeg har barn fra før av, med MITT etternavn, han har ingen fra før av, og jeg vil gjerne at mine barn har samme etternavn. Vi har begge like sterke følelser for navn. En aldri så liten knipe det der, men jeg har nå tenkt at hvis vi klarer å få laget oss en eller flere :baby: så skulle jeg benytte anledningen, når han er på det mest softe etter fødselen, å få min vilje igjennom...har en mistanke om at det er det tidspunktet i livet som er lettest å få det som man vil :skratte:

ønsket
21-01-2004, 14:29
...............

Bam
21-01-2004, 14:29
Jeg selv har dobbelt fornavn og to etternavn. Jeg har alltid syntes at dette har vært mye, men tror allikevel jeg vil at mitt barn ville fått både mitt og Sambos etternavn. Jeg vil også bruke dobbelt fornavn da både jeg og Sambo har dette. I og med at vi ikke er gift og jeg heller ikke kunne tenke meg å ta Sambos navn når vi gifter oss, vil jeg at barnet skal ha mitt navn også.

Kaosa
21-01-2004, 14:34
Godt spørsmål... vi har diskutert dette fram og tilbake - opp og i mente. Selv om babyen enda ikke er ett faktum, så har vi allerede bestemt navn på både gutt og jente, og vi er også enige i etternavn.

Begge har vi barn fra før av - på hver vår side - hans sønn har mors etternavn, mens min sønn har mitt etternavn. Siden planen vår er å gifte oss, og jeg da vil ta Mainn min sitt etternavn i tillegg til mitt, blir det til at vårt felles barn får begge etternavnene - i tillegg til dobbeltnavn...

vinter
21-01-2004, 14:44
Jeg vil at mine barn skal ha mitt etter navn. Grunner ligger i at det er et nesten ingen andre som har dette etternavnet. Mannens etter navn er noe av det vanligste.

Ariel_1977
21-01-2004, 14:50
Jeg og samboern min er ikke gift men jeg valgte likevel (det var mitt valg) at sønnen vår skulel få sin fars navn. Han har ikke mitt i det hele tatt. Jeg har 100% bestemt meg for å ta min samboers navn når vi gifter oss....forhåpentligvis om ikke alt for lenge....så da får vi alle tre samme navn. Mitt eget navn har jeg aldri likt, det er både sjelden og vanskelig for folk å stave (tydligvis) og jeg er helt ærlig drittlei av å stave nevnet mitt alltid........

carma
21-01-2004, 15:10
Min datter har mitt etternavn og det er jeg veldig glad for ettersom faren og jeg gikk fra hverandre da hun var rundt 2 år. Det føles helt riktig at vi har samme etternavn!!

vilje
21-01-2004, 15:25
Blir nok mannens, av den enkle grunn at det er et vakkert familienavn, mens jenta har et kjederlig vanlig navn.

Bobla
21-01-2004, 15:26
her har poden fått etternavnet til mannen min, av den enkle grunn at jeg også har tatt det etternavnet......

Mummitrollet
21-01-2004, 15:43
Jeg har selv en kombinasjon av mor og far sitt etternavn, så jeg tror nok kanskje at det blir det om det blir noe :baby: på oss. Ellers blir det kanskje bare mitt, ettersom det er veldig spesielt og kun familien som har det, så skal jeg i allefall ha det med!! Så akkurat det har jeg fått gjennomslag for... Kommer nok til å ta hans etternavn når vi gifter oss, men vil beholde det "siste" mitt som mellomnavn...

Gammelnok
21-01-2004, 16:15
Hvis vi skulle være så heldige å få barn sammen, skal barnet ha farens etternavn. Det er under 150 personer i landet med det etternavnet og vi vil ta vare på det.

Mitt etternavn er allerede bevart for etterslekten, da sønnen min har fått det (ganske uvanlig det også, under 500 som har det).

Våre to navn sammen hadde blitt for "svulstig"...

kg22
21-01-2004, 16:26
Vi har bestemt at vi skal gjøre begges etternavn til ett etternavn, med bindestrek i mellom. Tilsammen blir det et unikt etternavn. :) Når vi gifter oss skal vi også ta det navnet.

Nabbe
21-01-2004, 17:10
Det blir nok farens etternavn ja. Vi er muslimer så da må barnet ha farens etternavn. Hans navn er ikke så sjeldent i Norge, men litt. Mitt er det bare jeg og min far som har. Jeg kan gi det til barna mine imellom, men jeg synes det blir litt for mye, ja. Mitt etternavn er svensk og vanskelig å stave dessuten. Mannen har ett ganske norskt etternavn. Mine to andre barn fra ett tidligere ekteskap har også sin fars etternavn, kunne ikke tenkt meg noe annet, selv om det er utenlandsk og litt småvanskelig.

Aurora E
21-01-2004, 17:39
Våre har min manns etternavn, som jeg også tok da vi giftet oss. Det samme gjør vi med eventuelle søsken.

Teeny
21-01-2004, 19:30
Jeg kommer til å ta gubbens etternavn når vi gifter oss, så barna kommer nok til å få hans etternavn. Hadde jeg hatt et litt mer orginalt etternavn skulle vi heller diskutert det, men ser ikke vitsen med det nå. Er nok av oss ....... i Norge :p

Tassen
21-01-2004, 19:37
For oss er det viktig at alle i en familie heter det samme, derfor tok jeg mannen sitt etternavn når vi giftet oss (vi kom til at han ikke kunne bytte navn siden hans barn fra tidligere har hans etternavn.) Så vårt snart :ber: kommende barn skal da selvfølgelig ha samme navn som oss...

Tonemor
21-01-2004, 21:51
Min gamle far ble svært skuffet da våre barn fikk mannens etternavn. Han har "bare" døtre, så han føler vel at familienavnet faller bort. Jeg tok mitt etternavn som mellomnavn da vi giftet oss.

Tonemor

Majjja
22-01-2004, 03:17
Min gamle far ble svært skuffet da våre barn fikk mannens etternavn. Han har "bare" døtre, så han føler vel at familienavnet faller bort. Jeg tok mitt etternavn som mellomnavn da vi giftet oss.

Tonemor
Gjorde jeg med, for å ta vare på slektsnavnet og "hedre" pappaen vår ( Har jo alltid hatt det etternavnet , så ville blitt litt "rart" uten)...Samtidig er mannens etternavn kort og ikke så altfor vanlig... så det overlever vi nok. Har det i allefall i papirene,og slik vil det også være ved evt etterkommere... Så kan vi jo liksom "sjonglere" litt med begge i blandt eller bare mannens etternavn om det blir en liten tass! :baby:

Elinsen
22-01-2004, 07:54
Sønnen min har kun mannens etternavn.. Når vi fikk han var vi ikke gift, men jeg regnet jo med at vi ble det en gang. Nå har alle 3 det samme etternavnet..
Syntes det er for mange navn på ungene nå til dags, noen har 2 fornavn og 2 etternavn.. Syntes det holder med 1 etternavn,jeg. Så sant ikke en har et meget spesielt navn!!
:klemme: elinsen

Siw Anita
22-01-2004, 08:02
Her har de største barna fått etternavnet til oss begge,og Hu minste har fått etternavnet til begge hun også,men hun må bruke begge etternavna hun.HUn skriver etternavnet med binne strek imellom etternavna sine.Ble nytt fra januar ifjor den skrive måten.Feks: Hårstad-Jensen,sånn er den skrive måten,så hun må bruke begge da.Så jeg regner med at hun er en av de første som fikk etternavnet sitt sånn:-)

Mae22
22-01-2004, 11:07
Dette har jeg også tenkt en del på. Jeg selv har to fornavn og to etternavn. Skal ta bort det ene og legge til sambos navn når vi en gang gifter oss. Jeg har nemlig et veldig vanlig etternavn, mens hans er det kun hans familie som har (tror det er 13 registrert med det etternavnet i Norge...) Jeg ønsker dermed at våre fremtidige barn får begges etternavn på papiret, men til daglig tror jeg det holder med sambos...!

Elise
22-01-2004, 11:17
Vi hadde ikke så sterke meninger om dette før veslejenta ble født - men fra da av ble det veldig viktig for oss begge at våre respektive etternavn ble brukt. Så da ble det begge! + to fornavn.. Kjært barn har mange navn, og vår er veldig kjær!

Pulsatilla
22-01-2004, 11:54
Har heldigvis ryddet opp i dette på forhånd, da jeg tok hans navn da vi giftet oss. - Selv om han har et vanlig norsk navn og jeg hadde et sjeldent. Var møkk lei av å måtte stave hver gang jeg skulle presentere meg, og føler vel ikke at min identitet ligger så mye i navnet.

Jannike_79
22-01-2004, 19:38
Våre fremtidige :baby: kommer til å få begge våre etternavn, og hvis vi noengang gifter oss skal jeg ha begge etternavnene..

Snupi
22-01-2004, 20:11
ettersom vi ikke er gift og begge har et uvanlig etternavn så har vi gjort det så enkelt at hvis vi får en jente så blir mannens etternavn mellomnavn og mitt blir sist og omvendt hvis det blir gutt. Da får vi viljen begge to :flau:

Grete
23-01-2004, 22:20
Da vi giftet oss tok jeg mannens etternavn, og det kommer barna våre også til å få.

Er litt gammeldags av meg, og synes at alle i familien skal hete det samme til etternavn.

Hadde mellomnavn (mammas pikenavn) og etternavn før, men synes det var tungvint med begge og mellomnavnet ble ofte forkortet. (B.)

Fjernet derfor begge da vi giftet oss. Hadde tenkt å beholde etternavnet mitt som mellomnavn, men det ville bli så rart å skrive noe etter det siden jeg var vant til å skrive det til slutt.

Og så er det litt moro da, for farfaren min er født med det samme etternavnet som jeg har nå, og oldemor hette faktisk akuratt det samme som jeg heter nå.

Rockygirl
23-01-2004, 23:33
Jeg og mannen min har ikke samme etternavn.Jeg har både mamma sitt etternavn som mellomnavn,valgte å beholde det da det er veldig sjeldent(det kan ikke brukes sammen med et annet etternavn,som etternavn måtte derfor registreres som mellomnavn),og pappa sitt etternavn som etternavn.
Vi har blitt enig om at barna våre skal ha ett norsk og ett internasjonalt/arabisk fornavn og mitt mellomnavn(mamma sitt etternavn) og mannen sitt etternavn.
Så det blir fire navn på våre barn og....Har det selv og syntes det er helt greit,kan hende jeg vurderer etterhvert å ta min manns etternavn istedenfor pappa sitt,men er fornøyd foreløpig.
Ettersom vi har flere land/kulturer og tradisjoner å ta hensyn til,blir det et tøft valg når den tid kommer:undrer: ,siden vi er fra forskjellige land har vi MEGET forskjellig oppfatning om hva som er fine navn...+at vi vil jo at barna skal få litt fra begge land i navnet sitt,blir litt vanskelig å komme med et barn som heter Jørgen eller Åshild til midtøsten:hehehe:

Natalie23
24-01-2004, 00:32
Ok, så bebisen er ikke i rugekassen enda....-men, dette med etternavn tenker jeg innimellom på.
Tradisjonen tilsier jo at mannens gjelder, enten morens navn kommer i mellom eller ikke, altså mellomnavn. Så hvorfor ikke omvendt ! -tradisjon eller ei.
Så syns man kanskje at den enes navn er "pener" enn den andres, -klinger bedre sammen med valgt fornavn. Pluss, -har mannen barn fra før som bærer hans etternavn.... Og kvinnen ikke har, så.
Tungvint med to lange etternavn òg.
Che ?

Vennlig hilsen

Her i huset har :stores: etternavnet til faren som mellomnavn og vi har felles etternavn.
Gubben har fått beskjed om at vi alle vil ha felles etternavn den dagen vi blir gifte.

Nemi*
24-01-2004, 01:23
Vi er ikke gift og har forskjellige etternavn. Mitt er såpass sjelden at jeg ikke kommer til å bruke hans. Kan hende jeg tar det på et eller annet vis, men jeg vil bruke mitt. Hva fremtidige barn skal bruke har vi faktisk ikke prata om. Kanskje begge... for min del ihvertfall.

Hjolto
24-01-2004, 12:13
Her blir det bare Hjoltomannens etternavn på de små. Det er jeg som vil ha det slik:)

Pitt
24-01-2004, 20:46
Gutten vår har pappan's etternavn.
Jeg personlig synes det er nok med ett etternavn til barna.

Vi har begge etternavn som ikke er så veldig vanlige, så da synes jeg det var mest rett at han fikk pappaens etternavn. Har jo litt med tradisjon også å gjøre... Hvis vi skal gifte oss, kommer jeg til å ta hans navn og beholde mitt som mellomnavn.
Hvis han hadde hatt en veldig vanlig og jeg et mer sjeldent, hadde vi nok vurdert saken anneledes...

Kristin
24-01-2004, 22:18
Meg og mannen har samme etternavn siden vi er gift, så hele familien vil hete det samme til slutt....

snuppsa
25-01-2004, 13:12
Våre fremtidige barn kommer til å ha både mitt pike navn og hans etternavn... Vi gifter oss i august og skal da ta hverandres etternavn så barna får i likhet med oss 2 etternavn... De er begge svært sjeldne navn og vi skal ta mitt pikenavn som mellomnavn fordi det ellers vil forsvinne.. så få er det som heter det... Navna er åsså allerede bestemt og får vi en pike får hun 2 fornavn og 2 etternavn...

Ramina
25-01-2004, 22:08
Her i huset skal gubben min ta mitt etternavn når vi gifter oss, altså barna våre kommer også til å ha det. Utradisjonelle til tusen. ;)