Vis full versjon : Planlegging av termin?
Tenker dere som planlegger svangerskap på når dere kommer til å få termin? Jeg har nå fjernet hormonspiralen min og gleder meg til å starte prøvingen:spermie: . MEN jeg holder litt igjen foreløpig for jeg vil ikke at barnet skal bli født i desember, siden det er en sånn kjip måned å bli født i. Barnet blir yngst i klassen og havner midt i julestria :niks:
Skjønner jo selvfølgelig at dere som har prøvd lenge og sliter ikke tenker på dette engang da :p
Ariel_1977
23-01-2004, 08:46
Tenker dere som planlegger svangerskap på når dere kommer til å få termin? Jeg har nå fjernet hormonspiralen min og gleder meg til å starte prøvingen:spermie: . MEN jeg holder litt igjen foreløpig for jeg vil ikke at barnet skal bli født i desember, siden det er en sånn kjip måned å bli født i. Barnet blir yngst i klassen og havner midt i julestria :niks:
Skjønner jo selvfølgelig at dere som har prøvd lenge og sliter ikke tenker på dette engang da :p
Ja jeg tenker veldig sånn! Selvfølgelig vet man jo aldri om planleggingen slår til men det må være lov til å prøve seg.
Min første er født sent i Oktober. Jeg vil ikke at mitt andre barn også skal være født såpass sent på året. Av flere grunner. Det som du sier - med sen bursdag- også et par til. Bla ble jeg veldig stor. Jeg syns det var kjempe slitsomt å være stor om sommeren. Stor mage, mye vann i kroppen og med varmt vær blir det extra tungt. Også....å ha en nyfødt med seg i julefeiring er ikke noe særlig syns jeg. Nå var min 2 mnd men likevel får man ikke sitte mye. Og det er kjedelig når ikke alle får spise sammen etc.
Selvfølgelig vet jeg at min planlegging...som er å bli gravid i april/mai...være liten om sommeren og få en jul til alene med sønnen min før babyen blir født i månedskifte januar/februar 2005...kan gå rett i vasken vil jeg likevel gjøre et forsøk.
Hei! Vi tenker på det! Så vi begynner egentlig ikke prøvingen før i slutten av mars for at barnet ikke skal bli født rett før jul.
Men... Jeg sluttet på pillene før jul, og på hyttetur forrige helg ga vi blaffen i å være forsiktig. Og det var rett før eggløsninga mi.... Så nå håper vi jo likevel at noe har skjedd da, er jo ikke så ille å få barn i midten av oktober.
Det vi tenker mest på er ar barnet blir veldig ungt når det skal begynne på skolen og sånn når det blir født så sent på året. Større sjanse for at et barn på 6 1/2 år er skolemodent enn et barn på 5 1/2 liksom. Selv om det selvfølgelig er veldig individuelt. Men det kan også ta veldig lang tid å lykkes, så de fleste gir nok blaffen i når på året barnet kommer, bare det kommer.
Nei, her i huset planlegger vi i hvertfall ikke når barnet skal bli født.:niks:
Ønske om en liten :baby: er så stort, at det er velkomment når som helst på året.:nikker:
Dessuten er det vanskeligt å planlegge (for de aller fleste her inne), det er ikke bare å knipse med fingrene liksom.
For å unngå en evt. fødsel i desember, så er det bare å la være å ha :humpe: i april.:nemlig:
Ville bare si at mine to barn er født i oktober og desember. Det er ikke noe problem i hele tatt. Man tar bare pause i julestria da og koser oss med bursdag i stedet. :nikker: Dessuten har vi det sånn at det blir ikke bedt så mange unger i bursdagen før de begynner på skolen. Før det er det mest familien som kommer. Og på skolen går det kjempebra med de begge to, ligger ikke etter de andre på noen som helst måte. Nå kan det hende, hvis jeg er så heldig og blir gravid, at jeg får en til enten i okt. eller des. eller kanskje midt i mellom. Det gjør ingenting, tar imot med takk uansett. :yiiha:
Tonemor
Ariel_1977
23-01-2004, 10:18
Selvfølgelig er babyen velkommen uansett når den kommer, men hvis det er mulig vil jeg gjerne prøve å planlegge.
Tar det med 1 år å få det til og jeg blir gravid neste januar tar jeg selvfølgelig imot babyen med åpne armer i oktober eller når som helst.
Jeg vil bare prøve denne gangen (siden forrige gang bare skjedde) å se om jeg kan gjøre de tingene jeg syns var litt slitsomme sist litt enklere slik at jeg kan nye graviditeten og babyen enda mere.
(Og som sagt, min sønn er født sent i Oktober så jeg "vet litt hva jeg snakker om". En annen ting også er jo at det er ålreit å ikke være minst. Jeg vet at allerede, han er 4 år så syns han det er trist når kompisene nå begynner å bli 5 og han ikke blir før om nesten 1 år. Dessuten er han ikke 6 engang når han begynner på skolen og det syns jeg er ganske lite......)
Lillehammer
23-01-2004, 10:21
Nå kan det hende, hvis jeg er så heldig og blir gravid, at jeg får en til enten i okt. eller des. eller kanskje midt i mellom. Det gjør ingenting, tar imot med takk uansett. :yiiha:
Tonemor
Her er en desember-mamma til som støtter Tonemor! Vi har ikke tenkt å prøve å "unngå" desember. Jeg er selv født sent i desember, men ikke hatt store problemer med det. Tør til og med skryte av at jeg var flinkest i klassen min - enda jeg var den yngste! :geni: Riktignok har det vært litt kjipt å få alle presanger i desember og ingen på sommeren, men noe stort problem har det virkelig ikke vært. Og det ville jo ha vært det samme om jeg var født i januar. Jeg tar ikke sjansen på å droppe en prøveperiode for å unngå et desemberbarn til i hvertfall! Til det er jeg alt for lysten på en baby til. Snart! :nikker:
Og dessuten - for min del - var det en perfekt periode å gå gravid. Jeg var kvalm de tre første månedene og sykemeldt de tre siste (pga. høyt blodtrykk), men de tre midterste månedene var helt supre! Jeg følte meg SÅ frisk og opplagt og fin med den lille runde magen min. Og det var midt på varmeste sommeren! En vidunderlig periode!
Hilsen fra lykkelig desember-mamma :dubidua:
Tidl. bruker
23-01-2004, 16:33
Jeg tenkte vel litt som deg i starten, men etter 4,5 år er det et fett når ungen kommer. Det er en luksus jeg ikke har. Hadde jeg derimot kunnet, hadde jeg nok tenkt slik ennå, så jeg synes ikke det er så rart at noen er litt opptatt av det. Andre igjen mener det er helt håpløst, så vi er forskjellige!
Lykke til i alle fall!
OG GOD HELG!!!!!
:yiiha: Nova
Prøvekanin
23-01-2004, 17:13
He he. For meg har det stor betydning rent økonomisk. Er ferdig med studiet i desember, og hvis jeg får barn mellom januar og juli neste år, så får jeg ingen fødselspenger annet enn engangsstønad! Så jeg har satt deadline i mars/april for prøving, og så fortsetter vi etter jul neste år. Det er skikkelig leit å måtte planlegge sånn, og det kan jo hende vi gir blaffen i pengene og fortsetter å prøve likevel. Vi skal nok klare oss uansett! :kryss: Babyen er jo det viktigste, men det hadde selvsagt ikke skadet å ha det økonomiske grunnlaget også....
hemmelig
23-01-2004, 19:03
For min del spiller det ingen rolle! Uansett når på året man er født er det fordeler, ulemper! Her er en :baby: velkommen uansett måned!
Hemmelig
Her gir vi blaffen i når ungen blir født, så lenge h*n bare kommer! Tror ikke sambo har tenkt på det en gang. Er selv født i januar, og kan ikke klage på det!
Tidl. bruker
23-01-2004, 20:56
Ønske om en liten :baby: er så stort, at det er velkomment når som helst på året.:nikker:
Dessuten er det vanskeligt å planlegge (for de aller fleste her inne), det er ikke bare å knipse med fingrene liksom.
Signerer denne,jeg ...
Jeg planlegger, jeg! - Hver måned ;)
Blir lykkelig hvis jeg blir gravid, uansett når!
Enig med du!
jeg "planla" litt før jeg skjønte at - det ikke alltid er så lett å bli gravid -
når det går over ett år med prøving, så gir man i hvertfall blanke når bebisen popper ut! :)
Pepperkake
24-01-2004, 00:21
Unnskyld hvis jeg støter noen nå, men denne diskusjonen kjenner jeg provoserte meg litt.. Kan ikke noe for det.. Termin tenker jeg ikke på i det hele tatt! Etter langt over 20 pp, hadde jeg blitt overlykkelig uansett når terminen måtte bli! Det viktigste er at jeg får min etterlengtede lille :baby: !!!
Er født sent på året selv jeg.. Selvfølgelig var det kjedelig å være yngst på skolen og sånn, spesielt siden jeg var minst i størrelse også...
Hannkatten er litt opptatt av det, mens jeg er glad om jeg slipper å gå høygravid i juli og stekende sol. Men jeg takker ikke nei til det heller.
...vi prøver nå vertfall på oktoberbarn nå :nikker:
Unnskyld hvis jeg støter noen nå, men denne diskusjonen kjenner jeg provoserte meg litt.. Kan ikke noe for det.. Termin tenker jeg ikke på i det hele tatt! Etter langt over 20 pp, hadde jeg blitt overlykkelig uansett når terminen måtte bli! Det viktigste er at jeg får min etterlengtede lille :baby: !!!
Skjønner veldig godt at for de som har prøvd lenge så betyr dette ingen verdens ting. Jeg prøvde selv i over et år på forrige, så det vet jeg. Men når man faktisk har sjangsen til å legge til rette for hvilken mnd man vil få termin så er det jo verdt å offre en tanke. Det er nå bare min mening.
Alle jeg kjenner som er født i desember syntes det er skikkelig kjedelig :(
Har ett julebarn, som hele familien glemte i år - de la andre (jule-)planer denne dagen og kunne ikke komme til bursdag :furie:
Jeg kommer nok til å unngå desember-termin - og kanskje januar også, har inntrykk av at alle er så lei fest og moro da, og at januar-barna bare får mislykka julegaver til bursdagen ...
Lel.
Pulsatilla
24-01-2004, 21:35
Jeg tenkte vel litt som deg i starten, men etter 4,5 år er det et fett når ungen kommer. Det er en luksus jeg ikke har. Hadde jeg derimot kunnet, hadde jeg nok tenkt slik ennå, så jeg synes ikke det er så rart at noen er litt opptatt av det. Andre igjen mener det er helt håpløst, så vi er forskjellige!
Enig med Nova der. Heldige de som har muligheten til å planlegge slikt. Helt uaktuelt for meg. :)
For meg spiller det ingen trille NÅR jeg blir gravid. For meg er heller spørsmålet OM jeg blir gravid i det hele tatt...
Det er mange forskjellige jenter som bruker disse sidene, og det bør være rom for at de som IKKE sliter kan få stille slike spørsmål. Noen har faktisk mulighet for å planlegge, og det må de da få lov til! Vi "slitere" kan ikke bli så hårsåre at vi blir støtt over at noen faktisk kan bli gravide når de selv ønsker det! Denne siden er åpen for ALLE som planlegger å få barn, og da må også alle få lov til å spørre om det de selv vil, uten å være redd for å tråkke noen på tærne. Noen av dem oppdager nok at det ikke er så lett å planlegge likevel. Men det er jo lov å prøve...
:vink: Mariah
Pepperkake
25-01-2004, 00:49
Opprinnelig melding av Sabrina:
Skjønner veldig godt at for de som har prøvd lenge så betyr dette ingen verdens ting. Jeg prøvde selv i over et år på forrige, så det vet jeg. Men når man faktisk har sjangsen til å legge til rette for hvilken mnd man vil få termin så er det jo verdt å offre en tanke. Det er nå bare min mening.
Alle jeg kjenner som er født i desember syntes det er skikkelig kjedelig
Selvfølgelig Sabrina, innlegget mitt ble kanskje litt krasst.. Beklager dèt! Jeg er nok rett og slett bare missunnelig på de som faktisk har muligheten til å planlegge! Skulle ønske jeg også var en av dem..
Jeg har altså bursdag annen juledag, og syns det er kjempebra for alle
vennene mine er hjemme og har tid til å komme i bursda!!! (de veit jo at den kommer hvert år - og den er vanskeligere å glemme....:) )
Har alltid fått dobbelt opp med presanger. Også noe annet som er bra.
Noen ganger kommer folk på at jeg har bursdag dagen før, og så har de glemt
å kjøpe bursdagspresang. Butikkene er da stengt og det er ingen mulighet for å kjøpe...Det har ført til at jeg har fått gaver langt ut i januar mange ganger og veldig mye finere gaver pga en kombinasjon av salg og dårlig
samvittighet - veldig bra :)
I år ble den siste kollektert på nyttårsaften, og så får hele festen vite at jeg akkurat har hatt bursdag -> flere klemmer til meg.
:yiiha: jeg planlegger desemberbarn :yiiha:
....men først planlegger jeg oktoberbarn og novemberbarn....:lol:
Det hadde vært så koselig å fått i Oktober, for da blir lillegutt 3 år og gøy for dem å feire sammen..
Det hadde vært koselig å få i November for da er det så trist ute at en bursdag i familien vil livne opp tilværelsen
Det hadde vært koselig å få i Desember for da kan man konsentrere seg om bursdagen og ha det som unnskyldning for at man ikke har skrevet julekort..
Det hadde vært ypperlig å få i Januar for da er ungen alltid eldst og har tidligs bursdag og det ønsket jeg alltid når jeg var liten
Det hadde vært fint med februar for da kan man feire på spennende plasse under vinterferien og så feire hjemme senere.. 2 feringer det..
Det hadde vært supert med Mars for da har sambo, søster'n og mamma'n min bursdag og det er alltid gøy når man feirer sammen..
Det hadde vært flott med April for der er det ingen som har bursdag og det må jo fylles opp..
Det hadde vært supert med en baby rundt bursdagen min i Mai
Det hadde vært flott med baby i juni.. ikke stor mage om sommeren og baby kan ligge uten masse klær..
Hadde vært supert med baby i Juli for da har bruttern bursdag!
Hadde vært supert med baby i August fordi det er en flott måned hvor min greske pappa også har bursdag..
Hadde vørt flott med baby i September for når høsten setter sine spor er det morro med noe gledelig å feire..
Og da var jeg visst rundt gitt.. :fnis:
Må legge til at med en gang EL har vært sniker jeg meg inn til SM for å se hvem som ankommer månedens klubb og drømmer om å være der.. :lol:
:knegg: ...heh, heh, Selini! Hvem sier vi ikke planlegger....:knegg:
Ariel_1977
27-01-2004, 08:50
For meg spiller det ingen trille NÅR jeg blir gravid. For meg er heller spørsmålet OM jeg blir gravid i det hele tatt...
Det er mange forskjellige jenter som bruker disse sidene, og det bør være rom for at de som IKKE sliter kan få stille slike spørsmål. Noen har faktisk mulighet for å planlegge, og det må de da få lov til! Vi "slitere" kan ikke bli så hårsåre at vi blir støtt over at noen faktisk kan bli gravide når de selv ønsker det! Denne siden er åpen for ALLE som planlegger å få barn, og da må også alle få lov til å spørre om det de selv vil, uten å være redd for å tråkke noen på tærne. Noen av dem oppdager nok at det ikke er så lett å planlegge likevel. Men det er jo lov å prøve...
TAKK! Jeg syns faktisk at det er veldig mange krasse tilbakemeldinger her inne fra de som tydligvis sliter med å bli gravide. Hvis noen ymter frempå at de vil planlegge eller noe i den duren får man masse tilbakemeldinger av samme typen..har ikke noe å si bare man blir gravid og dette er en problemstilling jeg ikke forstår meg på. Vi som planlegger vet selvfølgelig heller ikke om vi joiner dere i sliter gruppen når vi begynner å prøve. Men det må da vel for guds skyld være lov til å håpe å ønske å være litt optimistisk før man har fått bevist at det er vanskelig for enselv også??
Skulle det vise seg at jeg må prøve lenge for å få det til denne gangen vil det selvfølgelig føre til at jeg etterhvert ikke bryr meg om når babyen kommer - men frem til det planlegger jeg!
Man må jo få være litt optimist uten å bli hetset!
Ja, man blir kanskje litt bitter når den ene perfekte måneden etter den andre forsvinner..? men trur nok de fleste bare var morsomme og du var litt hårsår? Det er en myte at det å bli gravid er enkelt.. De som selv kan bestemme når de vil ha barn er unntaket av regelen, ikke vi andre.. Det er nok mange her inne som har brendt seg ved å tenke utdannelse og karriere først for så å finne ut at det ikke var så lett å få baby alikevell.. ;)
Lykke til i jakten på de to blå.. måtte du være en av de som er unntaket fra regelen og få ønsket ditt oppfylt.. :klemme:
Hei folkens - jeg syns også at det i blant er en krass tone i en del svar. Det syns jeg er leit, for som oftest er tonen så positiv og oppmuntrende her på sg.
Jeg kjenner mange som ble gravide på første forsøk. Hele 3 som ble gravide innen 1 mnd etter avsluttet p-pillebruk. Klart det er greit å planlegge! Så får man heller ta sorgene når de eventuelt kommer - blir man ikke gravid "som bestilt", blir det annerledes..
Jeg syns også det må være lov å være optimistisk (kanskje blir man til og med lettere gravid da;) ). Det må også være lov å uttrykke frustrasjon over at man får mensen selv om man ikke har vært prøver i lang, lang tid. For de som skriver disse innleggene, er det et problem. For de som har prøvd i årevis virker såklart dette problemet velig lite og de som klager virker sytete. Men har dere tenkt på at alt er relativt her i verden, det er alltid noen som har et større problem enn en selv? Om man har prøvd å bli gravid i 10 år, er det selvfølgelig veldig leit - men for en som sliter med verre ting, virker dette også som et lite problem...
Kan vi ikke bare prøve å være litt tolerante? Vi trenger kanskje ikke å "gradere problemene"? Her er vel alle som er prøvere velkomne? Det står ingen steder at siden bare er for slitere?
- Og hvis det er et innlegg man syns er litt dumt, sytete eller annet, så kan man kanskje bare la være å svare?
Fint man har forskjellige meninger sier jeg.. Synes ikke så mange av disse innleggene var krasse, det var bare forskjellige erfaringer med prøving ute og gikk.. ;) Ja, mange klarer det på første forsøk og godt er det, men man må alikevell får lov til å humre litt over de som registrerer seg som snart prøver, men venter til april for da passer det bedre å bli gravid.. :fnis: Man :kryss: selvfølgelig for at det klaffer for de når de endelig setter i gang og gir en :klemme: hvis det ikke går.. og dytter dem over til SM hvis dem får det til..
Det finnes ikke mange bitre damer her inne, selv om mange har prøvd i maaange år og enda ikke lagt gullegget, men jeg synes også disse fortjener respekt av nykommerne og forståelse for at de kanskje ikke ser like optimistisk på det å få full klaff på førte forsøk.. Synes det er en utrolig optimisme her generelt og an flott støtte når man sliter, og det er jo det halvparten her gjør.. Jeg trur det er veldig viktig å huske på hvor mange forskjellige mennesker det er som vanker her inne og hvor mange forskjellige prøvemåneder de har vårt gjennom og vil man selektere hvem man ønsker svar fra, eller hvordan svarene skal være bør man gi beskjed om dette i innlegget sitt.. ;)
Ariel_1977
27-01-2004, 11:27
Synes ikke så mange av disse innleggene var krasse, det var bare forskjellige erfaringer med prøving ute og gikk.. ;)
Min kommentar om krasse tilbakemeldinger gikk ikke bare på dette innlegget men denne web siden generelt.
men man må alikevell får lov til å humre litt over de som registrerer seg som snart prøver, men venter til april for da passer det bedre å bli gravid.. :fnis:
Skjønner det er meg du sikter til. Og jeg må si at selvom du kanskje ikke mener å være spydig så syns jeg du er det......når jeg har lyst til å STARTE prøvingen min er vel ikke noe du behøver å kommentere/kritisere?! Jeg har vært gravid før og opplevde endel ting da som jeg - hvis det er mulig- gjerne vil slippe denne gangen...det er ikke verre enn det. Jeg "dømmer/kritiserer" ikke dine personlige meninger så hvorfor skal du gjøre det med meg?
Ikek meningen å "go overboard her" men jeg blir oppgitt bare.
Prøvde bare å være morsom, jeg....
Nå skal jeg komme med en saklig kommentar....
For meg har det aldri vært en problemstilling dette med å planlegge
fordi jeg har hatt lyst på barn så lenge, og har hatt en MIKE frem til
nå. MEEEEEN, hvis tidsperspektivet hadde vært lenger eller hvis jeg
hadde hatt et barn fra før ville jeg nok forsøkt alt jeg kunne å slippe
å gå høygravid på sommeren, og jeg hadde kanskje tenkt på at det er
dumt å være yngst i klassen.
hei hei!
jeg syns ikke innleggene her (bør) oppleves som krasse... spørsmålet til tråden var jo om vi planlegger terminen. og da syns jeg det er helt naturlig å få alle typer svar! :nikker: noen har muligheten til å planlegge! og andre ikke! for noen er det ett fett når det kommer, og andre vil ha barn på våren... synes det er helt greit jeg! man må få lov til å si hva man faktisk prøver på! vi er forskjellige.
men alle her på sg er :lykke: prøvere :lykke: - noen lengre enn andre! noen vil bli gravide med en gang - andre synes det er spennende med ventingen innen rimelighetens grenser - noen er drit lei! jeg ønsker alle lykke til!!! :) (meg selv inkludert da)
Ariel: Beklager, men du kan ikke påta deg æren over å være den jeg siktet til.. Det er kjempemange som venter til april med å prøve fordi man da får barn fra januar og ut.. ;) Så nei, det var IKKE deg jeg siktet til så du trenger ikke ta deg nær av ting eller bli så sint.. :comfort:
Et lite tips fra en som har vært forumbruker veldig lenger er å IKKE lese mellom linjene på innlegg for det kan føre til mye unødvendig frustrasjon.. Det pleier som regel ikke å siktes til noen på forum uten at man bruker "nick":
Flott innlegg forresten Juliet..
Og igjen fra meg til alle sammen.. Lykke til med prøvingen, uansett hvor lang tid det måtte ta, eller når dere setter igang.. :klemme: :kryss:
Jeg trodde det var mye enklere å bli gravid enn det er ....:(
For selvom vi ikke begynte hardtreningen før oktober, så her jeg vært p-pille fri siden juli.......
Jeg ville ha et sommerbarn......Men har funnet ut at jeg blir lykkelig uansett barne-bursdag i Juli,desember eller februar.
Jeg har burdsdag i februar selv, og priser meg bare lykkelig over at det ikke var skuddårsdagen jeg ble født....:lol:
Synes de er kjempe heldige de som kan planlegge.Og gjør for all del det.Vet at hvis man kunne så ville man hverken være høy-gravid i de kaldeste eller de varmeste månedene.
Men jeg tenker også på de som har prøvd i to års tid og dems planlegging av å "kun" få et barn, uavhengig når det har burdsdag.
Juli-jente
27-01-2004, 21:50
Jeg innbilte meg alltid at jeg ville bli gravid med EN GANG.. Og da vi bestemte oss for å begynne prøvingen ville jeg gjerne holde igjen litt slik at jeg fikk et barn med bursdag tidlig på året..
Men, jeg klarte selvfølgelig ikke å vente og vi startet prøvingen i desember 2002....
Nå viste det seg jo at dette ble en lang prosess.. Og nå er jeg :yiiha: uansett når på året barnet blir født!
Når det gjelder planlegging så kan jeg fortelle at jeg har 3 tremenninger (søsken)som er født på skuddårsdagen 4 år etterhverandre... Det er 4 år mellom hvert søsken og de er alle født 29. februar!
Snakk om god planlegging!
Tidl. bruker
28-01-2004, 20:22
Signerer denne,jeg ;) :yiiha:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.