PDA

Vis full versjon : graviide og svømming

mokki
28-01-2004, 12:01
hei. noen som vet om gravide kan gå i svømehallen??
har en gravid veninne som kommer på besøk i helgen (termin i slutten av april), og hun lurte på dette???
mokki

Lillehammer
28-01-2004, 12:33
Klart hun kan svømme i svømmehall! Svømming er kjempefin trening for gravide!

Hilsen Lillehammer (med utdanning om temaet, så for en gangs skyld er jeg skråsikker på svaret mitt ;))

Engel
28-01-2004, 12:38
Man kan visst svømme, men min gravide venninne sier at man ikke kan ta boblebad. Noen som vet noe mer om dette? Hvorfor er boblebad verre, er det mer bakterier eller hva?

vilje
28-01-2004, 12:53
Det går fint ann å svømme helt frem til slimproppen løsner på slutten av svangerskapet. Man skal unngå badstu og varme karbad. Dette er fordi oppheting ikke er bra for fosteret.

Kos dere i svømmehallen :)

Jannike_79
28-01-2004, 13:26
Mine kusiner har begge vært gravide og begge tok boblebad når de var gravide, de kunne bare ikke ha på bobler.. Har gått fint i begge tilfellene.. Jeg vet ikke hvorfor og sånt, men..

Svømme kan hun nok gjøre ja..

Teeny
29-01-2004, 00:21
Jeg har også lest at gravide ikke skal bade i offentlige boblebad, men dette er fordi det er så mye bakterier i dem (er det mulig å bruke like mye klor i boblebad som i basseng uten å ødelegge systemet? Kanskje det er noe slikt som at det er mere bakterier i boblebad enn basseng?). Ellers er svømming kjempebra under graviditeten da mor får trent uten fare for belastning. I tillegg sies det at dersom mor svømmer mye før/under graviditeten vil dette lette fødselen noe.

Gravide kan godt bade i varme bad så lenge de ikke blir svimle eller føler seg uvel (mange gravide blir vel fort varme, så det er jo begrenset hvor lenge/ofte en kan gjøre dette da). Varme bad har ingenting å si for temperaturen på fostervannet så lenge mor føler seg OK - det skal nemlig mer til enn et varmt bad for å øke tempen på fostervannet.

Sunny
29-01-2004, 02:50
Ikke sikker på det med boble bad.. Men vet at gravide kan gå å svømme i badebasseng. Ei venninne av min søster gikk å svømte pga bekken løsnings smerter..

Kråka
29-01-2004, 15:04
Svømming under graviditeten skal faktisk være kjempebra! Men jeg har også hørt at boblebad ikke skal være bra... Kunne tenkt meg å visst hvorfor.....

Mummitrollet
29-01-2004, 16:08
Svømming er lov, også i offentlige bad, som f.eks Sentralbadet om det er dit dere skal Mokki ;)
Boblebad skal man unngå pga. av varmen, og mindre sirkulering i vannet/utskiftning, og altså mer bakterier..

Sånn ca :)

Epp
29-01-2004, 16:36
Boblebad er noe svineri bakteriemessig - det er nok hovedgrunnen til at det ikke anbefales. Dysene som det bobles fra samt MANGE meter slanger bak dysene er så fulle av guffe og umulig å rengjøre, så selv om det er klor og selvom det SER rent ut, så er det veldig ofte at soppinfeksjoner og diverse uhumskheter er resultatet for oss jenter..

Se her.. (http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/?archiveSection=2&archiveItem=280314)

sånn er rengjøringa som jeg er skeptisk til! (http://www.spacare.dk/no/stand.htm)

et bedre og NORSK alternativ her! (http://www.fjordbad.no/Fjordbad%20norsk.htm)

Var med på rengjøringen av et 1 år gammelt privat boblekar - etter 7 gjennomspylinger av slangene var vannet fortsatt svart av møkk. :spy:

Så det så!

Klem